PLZEŇ – Lokomotiva řady 380/109E je na kolejích a ve faktickém provozu již více jak dva roku. Ani za tuto dobu nebyl výrobce, což je Škoda Transportation, schopen zajistit včasnou homologaci pro Evropské železnice dle jednotlivých států Unie. Lokomotiva jezdí zatím pouze na vnitrostátích spojích, což je místo, se kterým České dráhy rozhodně v žádném případě nepočítali.

{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}

{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}

V současné době je stav věcí takový, že dráhy uvažují o kompletním navrácení celé série lokomotivy typové řady 380 zpět výrobci. Zároveň již rok stále naskakuje penále za nedodržené termíny jak v dodávkách těchto nových lokomotiv pro zařazení do běžného provozu, tak i právě jmenovaný problém s neschválením této řady pro Rakousko a Německo! Dráhy původně chtěli tento typ lokomotivy nasazovat na vlacích do Hamburku a Vídně. Škoda ale zatím řešila řadu komplikací i při samotném testování, vzpomeňme např. na zabavenou lokomotivu 380, kterou firma testovala ve schvalovacím procesu v Rakousku. Zde musela Škoda zaplatit kauci. Více v článku: Plzeňská Škoda zaplatila kauci za zabavenou lokomotivu v Rakousku.

Kauce a soudy, aneb: schvalovací proces Škody 380 „Emil Zátopek“

Že problémů ze strany zhotovitele přibývá, a spíše neubývá, bylo jasné již v době zavádění prvních kusů do provozu. Nyní má tento typ lokomotivy provozované na vnitrostátních spojích spíše pozitivní ohlasy ze stran provozního personálu a údržby. Ale tím to tak končí. Škoda 109E se zcela jednoznačně vyrovná dnes hojně jezdícímu modelu Taurus, její výkon a celkově náročnost ve vedení v jízdě je u strojvedoucích na špičce technologického pokroku, řekl přednosta depa lokomotiv v Praze Vršovicích.

Ovšem řadu provozních problémů zastavil tuto lokomotivu i v již schváleném Česku. Letos v únoru díky silnému mrazu, byl v Kralupech nad Vltavou. V elektrických lokomotivách totiž při teplotách klesajících až dvacet stupňů pod nulu zamrzaly kompresory na výrobu stlačeného vzduchu. „Museli jsme proto některé soupravy odříci a nahradit je rychlíky, které zastavovaly ve všech zastávkách, aby pobraly cestující,“ konstatoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský a dodal, že na vzduch v lokomotivě funguje mnoho komponentů včetně brzd.

Ostuda a pokřivené renomé, dle výrobce i tohle není problém

Navíc dráhy řeší díky nepružnosti Škody, další velké komplikace s nákupem nových jednotek RailJet pro které byl právě tento model lokomotivy specificky určen. Jelikož se jedná o jednotku s jednostranným řízením, na druhém konci vlaku měla být řazena právě lokomotiva 380 / 109E od Škody. Nakonec boj o zakázky, ale i samotné protahování i tak trochu ze strany výrobce nejspíš způsobí, že si České dráhy pronajmou od rakouské ÖBB lokomotivy Taurus – právě pro vozbu těchto nových jednotek RailJet.

Lokomotivy Taurus s touto kategorií vlaků v Rakousku jezdí, a tak nejspíš tento způsob vozby přijde na řadu i u nás, tedy do doby, než se dráhám podaří vyjednat buď urychlenou homologaci této lokomotivy pro výše zmíněné státy, případně nákup jiných lokomotivy od firem Siemens nebo Bombardier.

Celkem České dráhy chtějí odebrat 20 kusů těchto moderních lokomotiv Škoda, pokud se tak skutečně podaří dotáhnout všechna homologační řízení ke zdárnému konci, bude mít ČD v celé unii hned na prvním místě s lokomotivou Taurus, jednu z nejmodernějších a nejvýkonnějších lokomotiv ve své správě.

{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments