Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů. Informoval o tom vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září. Výroba se kvůli pandemii koronaviru zastavila také loni, zaměstnanci byli doma od 18. března do 27. dubna.
„Následky tvrdě zasáhly celý automobilový průmysl, některé konkurenční značky své závody již kompletně uzavřely do konce roku 2021. Této globální krizi se nedokáže vyhnout ani společnost Škoda Auto. Také my budeme muset výrobu výhledově od 42. kalendářního týdne do konce roku výrazně omezit, případně úplně zastavit,“ řekl ČTK Kotera.
„Problém Evropy je v tom, že je závislá na čipech z Asie, a není schopna pokrýt svoji poptávku na jiných trzích. Koronavirová krize se promítla i do výroby v Číně a do Evropy jich zkrátka neproudí dostatek,“ shodují se odborníci na automotive import.
Dokončení automobilů a nedostatek čipů
Škoda bude dokončovat vozy, kterým kvůli nedostatku čipů chybí některé součástky. Počet rozdělaných skladovaných vozů se dlouhodobě pohybuje mezi třiceti a padesáti tisíci. „Proto se ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto automobilů, abychom je mohli co nejrychleji dodat našim zákazníkům,“ řekl Kotera.
„Těch čipů je potřeba obrovské množství – například Fabie jich potřebuje 450, Enyaq více než tisíc. Momentálně se na trhu svádí boje o každý jeden čip,“ říká Nováková. Jsou všude, odpalují airbag, pomáhají s posilovačem řízení a parkovacími senzory, nebo hlídají tlak v pneumatikách. Bez čipů nejde ani stáhnout okénko. Nejvíc jich je v řídících jednotkách.
„Ty nejjednodušší čipy můžou stát řádově koruny, ty složitější řádově tisíce. Je to přesně dáno tou plochou čipu a jakou technologií je udělaný,“ popisuje Jiří Jakovenko z Fakulty elektrotechnické ČVUT.
Auta samozřejmě jezdila i před vynálezem čipů. Díky nim ale klesla spotřeba paliva i emise. Zároveň sledují i různé asistenty řízení včetně ABS a zvyšují tak bezpečnost i pohodlí jízdy.
Málokterá automobilka podle Novákové doteď oznamovala kroky na tak dlouhou dobu dopředu. „Většinou přicházela zpráva, že firma zastavuje výrobu na určité kratší období. Škoda ale evidentně už teď ví, že situace do konce roku lepší nebude,“ vysvětluje Nováková.
„Důležitým faktem je, že Škoda neříká ‚zavíráme‘. Říká, že se bude snažit vyrábět, ale že bude pravděpodobně nutné nějakým způsobem omezovat výrobu,“ doplňuje redaktorka.
Priorita jsou zaměstnanci
Prioritou firmy je podle Kotery zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Ti nyní zůstávají doma za pětaosmdesát procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na osmdesát procent. „Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,“ řekl Kotera. Firma zaměstnává 34 tisíc českých pracovníků.
„To naznačuje, že i odborům dochází závažnost té situace, zkrátka ta firma nevydělává tolik, kolik se předpokládalo. Také se omezují některé směny, noční či víkendové – to byly peníze, na které byli zaměstnanci zvyklí,“ tvrdí Nováková.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích.
Podle Novákové je nutné se připravit na to, že omezení výroby bude mít dopad tuzemskou ekonomiku. „Automobilový průmysl dává do českého HDP zhruba deset procent. Do odhadů HDP se situace zcela určitě propíše.“