Škoda Transportation se na letošním veletrhu INNOTRANS 2014 v Berlína představila s elektrickou jednotkou RegioPanter, o kterou nejspíš projeví zájem v Itálii nebo v Německu. O prezentaci byl na veletrhu velký zájem, a tak si Škoda připsala další potřebné reference k dobru. V České republice výrobce dodal národnímu dopravci hned tři verze pro regionální dopravu, odlišnosti pak jsou už jen v délce souprav.
České dráhy mají s výrobcem uzavřený i kontrakt na dodávku celkem 14 jednotek v úpravách pro rychlíkové provedení. Ty chtějí České dráhy nasadit na rychlíkové spoje mezi Prahou a Brnem, a mezi Břeclaví – Brnem a Olomoucí. Rychlíkové verze jednotek Regio Panter mají mít méně dveří, bude možné v nich přepravovat jízdní kola, a více prostoru bude i pro objemná zavazadla, čímž jednoznačně nahradí soupravy vlaků složených z běžných vozů.
REGIOPANTER: ÚSPĚCH V REGIONÁLNÍ DOPRAVĚ
Kontrakt je v celkové hodnotě 2,6 miliardy korun, a dráhy chtějí v dohledné době odebrat i další, ovšem opět pro regionální dopravu. Poslední dodávky těchto vlaků, relaizoval výrobce pro České dráhy do Jihomoravského regionu, kde jezdí v regionální dopravě celkem pětice těchto souprav v třívozové verzi pod řadovým označením 640, a dvě jednotky ve dvouvozové verzi pod označením 650. Všechny plní úlohu na relaci z Křenovic do Březové nad Svitavou.
Na letošním veletrhu, jak již bylo uvedeno v úvodu, byl o tento vlak velký zájem. Škoda Transortation tak může směle konkurovat i výrobci Stadler Flirt, který se snaží dlouhodobě v Itálii prosadit. Do zmíněné země již několik let dodává své motorové vozy Pesa Link z Polska. Veletrh tak byl skutečně na motorové a elektické jednotky pro regionální dopravu bohatý.
Škoda zde mj. uvedla na prezentačních materiálech i plánovanou výrobu rychlíkové verze, které začne dodávat právě pod České dráhy. Itálie chce masivně investovat do nákupu nových vozidel pro střednědlouhé a dlouhé tratě, tamní zvyklostí jsou právě elktrické jednotky kterým postupně končí životnost, a Treni musí obnovit vozidlový park o nové. V tomto případě bude chtít Škoda Transportation nejspíš být součástí výběrového řízení na dodavatele, což se z pohledu obsáhlosti výrobního portfólia jeví jako logický krok.
Jednoka Regio Panter při klimatických zkouškách u výrobce v Plzni