Francouzská státní železniční společnost SNCF hodlá v příštím roce zrušit 2090 pracovních míst. Agentuře Reuters to řekli zástupci odborových svazů UNSA a CFDT. Společnost SNCF v současnosti zaměstnává téměř 150 tisíc lidí. Vláda už v minulosti odmítla také finanční pomoc mateřské Air France, která je také značně zadlužená nevýhodnými akvizicemi.
Francouzský parlament v červnu schválil zákon o reformě silně zadluženého podniku, a to navzdory sérii stávek zaměstnanců SNCF. Reformu železnic prosadil prezident Emmanuel Macron, jejím cílem je především snížit vysoké náklady na provoz a zrušit zaměstnanecké výsady.
Francouzská vláda převezme dluhy státních drah SNCF
A právě zaměstnanecké výsady budou pro odbory nejspíš živnou půdou pro plánované masivní stávky, které mají v příštím roce francouzskou železnici zasáhnout nejvíce, a to v klíčových oblastech departmentů s nejvetším počtem obyvatel. Nejspíš se tak nepokoje od německé Deutsche Bahn budou „přelévat“ na další národní dopravce v západní Evropě. Problém je vždy jediný: platy, penzijní reforma, propouštění.
Součástí reforem je rovněž přeměna firmy SNCF na akciovou společnost a postupné ukončení jejího monopolu v domácí osobní železniční přepravě. Stát se ve snaze o zmírnění odporu odborářů vůči reformám zavázal k převzetí části dluhu podniku.
Zaměstnanci SNCF ale o liberalizaci své národní železnice nechtějí ani slyšet. Je velmi zajímavé, jak liberální reformy v jednotlivých státech jako Německo, Rakousko nebo Česká republika jde poměrně snáze, ve Francii se bude nejspíš hlavní boj o to, jak bude vypadat tvář budoucí SNCF, odehrávat tradičně v ulicích měst.