Koronavirová krize způsobila soukromým železničním a autobusovým dopravcům výrazné ekonomické škody. Arriva eviduje za duben ztrátu zhruba 100 milionů korun, ztrátové budou i další měsíce. Ostatní dopravci přesné ztráty ještě nevyčíslili, budou ale zřejmě také v řádech desítek až stovek milionů korun. Největší škody evidují České dráhy, jejich tržby propadly až o 2,5 miliardy korun.

Stamilionové ztráty má kvůli koronaviru a omezování spojů Arriva. Musela zrušit své vlakové i autobusové spoje. V dubnu ztratila zhruba 100 milionů korun. Další škody v řádech desítek milionů se pak dají očekávat i za březen a zřejmě i květen.

Podobně na tom je i Leo Express. Jen březen pro něj znamenal ztráty v desítkách milionů korun. V dubnu pak budou zřejmě ještě vyšší, protože na rozdíl od prvních březnových týdnů, byla doprava omezena téměř po celý měsíc. Zájem cestujících se sice po Velikonocích začal mírně zvyšovat, stále však byl výrazně pod úrovní počtu cestujících během běžného období.

Výpadky příjmů navíc dále rostou. „Na celkovou výši ztráty bude mít velký vliv především to, kdy stoupne počet cestujících na původní míru a kdy se otevřou hranice pro cestování do Polska a na Slovensko,“ uvedl mluvčí firmy Emil Sedlařík.

Společnost nyní jedná s organizacemi z cestovního ruchu o vytvoření balíčků, které by kombinovaly například cestu vlakem, ubytování a kulturní vyžití v určitém regionu. „Zásadně by nám pomohlo, kdy byly státem navrhované vouchery pro podporu turismu koncipovány tak, že v jejich rámci bude možno hradit výdaje na ubytování, stravné, kulturu ale také za cestování,“ podotkl Sedlařík.

Poptávka výrazně klesla i u RegioJetu, společnost však zatím celkové ekonomické ztráty nevyčíslila. Prezentovat je chce za celé krizové období. „Řada opatření ještě trvá a nechceme publikovat nějaké z kontextu vytržené údaje,“ uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Počet cestujících ve vlacích a autobusech v posledních týdnech postupně roste, dopravci proto obnovují některé své linky. Arriva nasadí od příštího týdne většinu svých vlakových spojů včetně rychlíků a městské linky v Praze. Už dříve obnovila některé autobusové linky.

Další vlaky přidává i Leo Express, který během krize zrušil až 90 procent svých spojů. V následujících dnech bude dopravce vypravovat tři zpáteční spoje z Prahy do Ostravy a další spoj z hlavního města do Starého Města.

RegioJet měl na začátku týdne v provozu 60 procent svých spojů, další postupně přidává. Společnost navíc obnovuje i několik svých mezinárodních linek.

Dálkové i regionální vlaky posilují i České dráhy, ty například od dneška začnou vypravovat i pendolina mezi Prahou a Ostravou. Do normálu by se provoz podle odhadů měl vrátit v polovině června.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments