Obvodní soud pro Prahu 1 v minulém týdnu odložil jednání o podjatosti rozhodce Milana Poláka v arbitráži Českých drah s výrobcem kolejových vozidel Škoda Transportation. Řízení o podjatosti má být přerušeno do pravomocného rozhodnutí ve druhém sporu, v němž České dráhy kvůli podjatosti navrhují zrušení celého rozhodčího řízení, uvedl soudce Jiří Kohoutek. Podle loňského rozhodnutí rozhodčího soudu mají České dráhy výrobci lokomotiv zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun za zpožděnou dodávku lokomotiv.
Stroje za 2,5 miliardy korun měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první lokomotivy ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Opoždění dodávky Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.
České dráhy výsledek rozhodčího řízení zpochybňují mimo jiné proto, že rozhodčí soud vydal verdikt i přes to, že dopravce během procesu zpochybňovaly nestrannost jednoho z arbitrů. Argumentoval tím, že Polák pracuje pro advokátní kancelář Weinhold Legal, která se loni připojila ke globální poradenské společnosti EY. Právě ta měla vypracovat pro Škodu znalecké posudky pro potřeby uvedené arbitráže.
Zástupci Škody Transportation během dnešního řízení zpochybňovali smysluplnost návrhu na vyloučení Poláka z arbitrážního řízení s poukazem na to, že spor je již několik měsíců uzavřený. Naopak podle drah je třeba rozhodnout o tom, zdali se může Polák v této věci angažovat v dalších případných arbitrážních řízeních.
Z uvedených 1,2 miliardy korun České dráhy zaplatily Škodě 468 milionů korun, doplatit zbylé peníze představující inflační navýšení ale dopravce odmítl. Zatímco první částku mohla strojírenská firma okamžitě začít exekučně vymáhat, u druhé položky tomu tak není. Dopravce tak chce s platbou počkat na konečné rozhodnutí soudu. To ale může trvat i několik let.
K TÉMATU:
- České dráhy s lokomotivou Škoda stále nemohou do Německa. Chtějí si najmout Vectrony
- Škoda Plzeň ovládla výrobce kolejových vozidel TransTech z Finska
- Škoda chce s jednotkami Regio Panter prorazit na zahraniční trhy. Pomoci jí k tomu může i rychlíková verze