Stát, který připravuje soutěž na spojení Olomoucí, Krnovem a Ostravou, nabralo už tak markantní zpoždění, že ministerstvo muselo start provozu nového dopravce který by jinak vzešel ze soutěže, posunout na rok 2014. České dráhy tak mají ještě jistotu, že se do soutěže připraví o něco lépe.
Dle původních propozic ministerstvo mělo rychlíkové tratě postupně zpřístupnit konkurenci od roku 2012 do roku 2028. Další rychlíkové tratě se tak konkurenci dostanou k dispozici až ve jmenovaném roce 2014, dále by udájně k dalšímu prodlužování termínu uvolnění pro soutěže jednotlivých tratí němělo docházet.
Posun harmonogramu otvírání rychlíkových tratí musí ještě schválit vláda. „Chceme mít jistotu, že dopravci včas seženou vhodná vozidla,“ vysvětlil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Podle původních plánů měly vlaky z vysoutěženého kontraktu vyjet na trať v prosinci roku 2013. Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka dojde k posunu plnění o jeden rok i u linky Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Nezměněný naopak zůstává termín prosinec 2014 na trase mezi Pardubicemi a Libercem, a Plzní a Mostem. „To může za určitých podmínek umožnit dopravcům jednání s dodavateli o vyšších dodávkách a tím i snížení ceny celkové dodávky,“ dodal Novák.
Posun harmonogramu chtěli sami dopravci
S požadavkem na oddálení začátku provozu přišli podle ministerstva sami dopravci. Pokud by se vypsala totiž soutěž teď, uzavřená by byla nejdříve v létě a vítěz by tak měl jen rok a pár měsíců na to sehnat nové vlaky. Někteří dopravci už před časem kritizovali příliš krátký čas na nákup nových vozů včetně jejich schválení. „My bychom se sehnáním vlaků neměli problém, ale chápu ministerstvo, že chce více soutěžících,“ uvedl jednatel Leo Expressu Leoš Novotný.
Nemít včas slibované vlaky přitom může vyjít dopravce hodně draho: České dráhy musí například zaplatit Libereckému kraji tři miliony korun pokuty za to, že nestihly nasadit všechny nové nízkopodlažní soupravy od společnosti Stadler. Zpoždění je způsobeno částečně pozdě uzavřenou smlouvou a také na straně výrobce. Samotná soutěž na výběr dopravců měla začít už na konci loňského roku, reálně ji ministerstvo spustí asi až v březnu.
ČTK | České dráhy