Český Aeroholding, do kterého spadá Letiště Václava Havla Praha, navrhl vyplatit státu dividendu ve výši 503 milionů korun. To odpovídá pětině zisku státního holdingu po odečtení daní. Uvedla to mluvčí pražského letiště Marika Janoušková. Výši dividendy, která je v souladu s dlouhodobou dividendovou politikou, musí ještě schválit ministerstvo financí, které vykonává akcionářská práva státu.

babišovo zlepšování rozpočtu, díky odsávání peněz od státem vlastněných firem

Babišovo umělé vylepšování rozpočtu ale nestačí, Ministerstvo financí tak nařídilo zvýšit dividendu na 2,5 miliardy korun. Další rozvoj letiště tak může být značně stížen, zejména realizace stavby nových přistávacích drah. Andrej Babiš dlouhodobě prezentuje své úspěchy právě zlepšování státního rozpočtu tím, že ze státem vlastněných firem vyvádí nadbytečné peníze do státní pokladny. V minulosti tak učinil zejména u firem Lesy ČR a ČEZ. Nově se chystá vyvést miliardy také z Fondu národního majetku, kde banky evidují desítky miliard korun.

Loni Aeroholding vyplatil státu rekordní dividendu ve výši 1,25 miliardy korun, v roce 2015 částku 306 milionů. Částka, kterou Aeroholding do rozpočtu vyplatil loni, byla mimořádná. Dlouhodobá politika státu předpokládá výplatu zhruba 20 procent ze zisku. Podle předsedy představenstva Českého Aeroholdingu Václava Řehoře je nutné masivně investovat do rozvoje letiště, které přestává kapacitně zvládat dlouhodobý nárůst počtu cestujících.

Loni pražské letiště odbavilo zhruba 13 milionů cestujících, což meziročně představuje téměř devítiprocentní nárůst. Letos ale podle Řehoře očekává zrychlení růstu, které by mělo být u nárůstu počtu cestujících patnáctiprocentní a u počtu odbavených letadel čtyřprocentní. Celkový počet cestujících by se tím přiblížil 15 milionům za rok. Aktuální kapacita letiště je přitom maximálně 15,5 milionu cestujících ročně.

Nebývale vysoká dividenda odešla z Aeroholdingu v době, kdy se firma připravuje na největší investiční akci za poslední desetiletí, kterou je stavba paralelní dráhy i rozšiřování terminálů, píše server. Stát ale usoudil, že peníze na účtech firmy nejsou potřeba. „Výše dividendy byla stanovena s ohledem na cash flow i rating společnosti. Při rozhodování o výši dividendy byla vzata do úvahy i poměrně vysoká částka nerozděleného zisku společnosti,“ uvedl Filip Běhal z tiskového oddělení ministerstva financí.

Součástí Českého Aeroholdingu je vedle pražského letiště také například společnost Czech Airlines Handling, která se zabývá odbavováním cestujících a nákladů, a firma zaměřená na opravy a údržbu letadel Czech Airlines Technics. Ministerstvo financí je jediným akcionářem Aeroholdingu.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na