Redakce pro Vás připravila samostatný test všech tří dopravců jezdících v relaci mezi Prahou a Ostravou. Každý jednotlivý článek bude popisovat výhody a nevýhody při cestě vlakem na výše jmenované trati. Mimo firmy Leo Express a RegioJet, budeme testovat i národního dopravce s vlaky Pendolíno a k tomu navíc ještě klasický vlak Jan Perner v kategorii EC a IC z Prahy do Žiliny.
{snippet 156}
Neberte to prosím jako plnohodnotnou recenzi, protože mnoho z možností co LE nabízí jsem nevyužil. Ve vlaku si zásadně čtu knížku, takže nevím jak jsou na tom s funkčností wifi, slibovanými filmy zdarma pro všechny a dalšími službami závislými na připojení na jejich „intranet“, nebo internet. Zároveň je můj článek naprosto subjektivní a hodnocený dle mých požadavků,které můžou být jiné u každého cestujícího, proto je lepší si každého z našich dopravců vyzkoušet osobně.
Cestu jsem podnikl v úterý takže mé dojmy můžou být poněkud zkreslené odstupem času. Jel jsem třídou economy za zaváděcí cenu 173 Kč. Která v mých očích ospravedlnila většinu nedostatků kterých jsem si všiml, nicméně je otázka, jaká bude cena lístků po skončení zaváděcích slev. Vezmu to postupně podle kategorií, od nabízené vody a tiskovin se blíže zmiňovat nebudu, v zásadě se neliší od konkurence.
Personál
Velice jsem ocenil absenci růžové barvy, nicméně uniformy palubního personálu LE mi svým střihem, materiálem a kombinací barev připomínaly něco mezi montérkama a teplákovou soupravou. Personál mi připadal občas trošku zmatený a nervózní. Jako studenti před zkouškou.. tomu přičítám na vrub popletení objednávky, kdy mnou objednané pivo bylo doručeno na jiné sedadlo, ale to jsem si jakožto žíznivý chlap pohlídal, takže k žádným škodám nedošlo. Více mi vadilo, když jsem k dalšímu pivu nedostal čistý kelímek.. není to žádná velká věda, nicméně je zvykem v každé restauraci sklenici umýt, než se do ní načepuje nové pivo. Přelévat si pivo do plastového kelímku taky není zrovna nutné, ale já osobně nerad piju pivo z plechovky. Navzdory těmto přehmatům a montérkám hodnotím personál kladně díky vstřícnosti, milému vystupování a absenci vlezlého nabízení občerstvení co pár minut.
Občerstvení
Prozatimní Achilova pata pendolina je i u nováčka LE vyřešena lépe. Nabídka zatím pokulhává svou atraktivitou oproti Regio Jetu, ale cenově je také někde jinde než nepochopitelně předražená nabídka u ČD. Vyzkoušel jsem nabízenou třetinku dvanáctistupňového piva Lobkowicz a byl jsem celkem příjemně překvapen, protože jsem očekávál standardní sterilní euromočku a ukázalo se, že lobkowicz je krásně hořký a dobře pitelný, na pivo podávané ve vlaku. Jak cesta postupovala zkusil jsem ještě Tiramisu, které rozhodně nepřekvapilo a bylo bezkonkurenčně nejhorším tiramisu, jaké jsem kdy jedl. Ale opět je třeba si uvědomit, že jsem seděl ve vlaku a né v kavárně Šlágr. Nicméně Cheescake který nabízí Regio Jet mi připadal rozhodně lepší a je důkazem toho, že i dezert ve vlaku může být dobrý. Nabídce občerstvení by rozhodně neublížilo zatraktivnění, nabídka se skládala převážně jen z baget, dezertů a nápojů.
Nejvyšší kvalitu nabízí třída Business s polohovatelnými sedačkami a řadu dalších odlišností
Pocit pohodlí
Sem směřují mé největší výtky. Podobně jako RJ nenabízí LE tichý oddíl v nejnižší třídě, což je pro mne velice zásadní a je to prakticky jediný důvod, proč upřednostňuji ČD. V tomto směru je LE hodně v nevýhodě, protože jednotlivé vagóny nejsou nijak odděleny, ale spojeny podobným stylem jako harmonikové autobusy… takže stačí jedno plačící dítě, aby znepříjemnilo cestu celému vlaku. Znovu připomínám, že je to subjektivní článek a mi osobně hluk hodně vadí. Komu tohle riziko nevadí, připočte si k závěrečnému hodnocení dva body. Na nohy bylo dost místa, jen pokud sedíte u okna a chcete si dát nohy na opěrku tak levé chodidlo tam nenacpete díky způsobu ukotvení sedaček. Ale to je vyloženě drobnost, na nohy je tolik místa že opěrka ani není třeba. Docela jsem byl zvědavý na takovou drobnost, kterou se LE liší od konkurence a sice cituji ze stránek LE:
„Buďte stále informovaní. V celém vlaku jsou rozmístěny LCD obrazovky dobře sledovatelné ze všech míst, které cestující neustále informují o průběhu jízdy, jízdním řádu, aktuálním čase, stavu počasí, momentální poloze a rychlosti vlaku, záběry z čelní kamery nebo poskytují zajímavé informace o pamětihodnostech na trase.“
LCD obrazovky sice v celém vlaku rozmístěny jsou a vidět je na ně pěkně, ale celou cestu ( přibližně 3h 15m ) byly vypnuté..
V úterý docela mrzlo a já měl pocit, že ve vlaku je stále větší zima, zeptal jsem se tedy nejbližšího spolucestujícího jestli si to jen namlouvám, nebo jestli je opravdu chladno. Bylo. Zeptal jsem se tedy personálu jestli by nešlo trochu přitopit a dostalo se mi odpovědi, že strojevdoucí topí a jestli u mne topení nefunguje ( nefungovalo ) přesadí mne někam jinam. Čehož jsem využil a našel si sedadlo, u kterého topení fungovalo. Kdyby byl vlak plně obsazen, nejspíše bych byl odsouzen k tomu mrznout celou cestu..
Toalety byly bezbariérové a velice prostorné, nicméně s jednou velice zásadní chybou.. zařízení které mělo k toaletám foukat horký vzduch foukalo, jak už to tak bývá, vzduch velice mrazivý. Navíc na vás ten sibiřský vánek fouká celou dobu, co se snažíte vykonat to proč jste tam přišli..
Hodnocení – Leo Express 5 z 10 bodů
Většinu z výše kritizovaných věcí považuju za porodní bolesti a určitě stojí za zkoušku projet se LE třeba za rok, až se trošku zajedou a personál otrká. Pokud bych jel na jaře tak by mi unikly problémy s topením a hodnocení by bylo o bodík vyšší.
Do vlaků Leo Express se vrátíme ještě v roce 2013 v letních měsících..
{snippet 103}
KTERÉMU DOPRAVCI DŮVĚŘUJETE ?
{acepolls 18}
{snippet 120}