Dráha z Velkého Března do Zubrnic na Ústecku ožije po 17 letech bojů a dřiny. Drážní úřad jí opět přidělil statut tratě a 28. října se na ni vydají osobní vlaky s turisty. Je to zřejmě první lokálka v Česku, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.

 

foto: Zubrnická muzeální železnice

Příznivci zubrnické muzejní lokálky museli o její zachování 17 let bojovat i s úředníky, kteří trať nejdřív zrušili a pak jim ji odmítali prodat. Protokolární vlak se na staronovou trať vydá už 27. října, o den později usednou do skoro 60 let starého motorového vozu, přezdívaného „hurvínek“, i běžní cestující. ZMŽ si pro ně připravila tři páry vlaků, které pojedou z Ústí nad Labem přímo do Zubrnic.

„Chceme zachytit aspoň poslední vhodný termín v turistické sezoně, částečně i z propagačních důvodů. Navíc chceme načerpat zkušenosti, protože s provozem začínáme skoro od nuly,“ řekl předseda Zubrnické museální železnice (ZMŽ) Martin Kašpar. Jízda z ústeckého nádraží Střekov do Zubrnic trvá přes 40 minut, zpáteční jízdenka vyjde na 90 korun.
Poprvé se na ni vyjelo v roce 1890

Lokálka vznikla v roce 1890, vedla až do Úštěka a vozil se po ní chmel i hnědé uhlí. Po odsunu sudetských Němců ovšem celé České středohoří začalo hospodářsky upadat a trať se přestala vyplácet. Poslední vlaky na ní vyjely roku 1978.

O pár let později se o její zbytky začali zajímat fanoušci železnice i historie. Po roce 1989 jejich snahy zesílily. V roce 1993 dostali povolení na čtyři muzejní víkendy a vlaky jezdily po zbylém šestikilometrovém úseku z Velkého Března do Zubrnic doslova narvané. Počátkem 90. let byla totiž neprovozovaná lokálka v Česku unikátem. Další provoz byl však podmíněn majetkovým vypořádáním tratě, což nemělo konce a z desítek dobrovolníků zbylo jen tvrdé jádro, pět až deset lidí.

SOUVISLOSTI  Výbor obměnil většinu dozorčí rady Českých drah. Především lidi napojené na bývalého ministra dopravy Žáka

Opravy zanedbané trati se ale nezastavily. „Naše generace Husákových dětí tehdy neměla rodiny a hodně se stihlo,“ vysvětlil Kašpar. Letitá jednání ZMŽ s Českými drahami a později Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) ovšem dlouho nic nepřinesla. V roce 2004 se už zdálo, že se provoz nikdy neobnoví. Práce na trati byly utlumeny a spolek začal svými motoráky vozit fanoušky jinde. Situace se změnila až v roce 2008, kdy SŽDC trať nakonec přece jen prodala.

Investice dobrovolníků

Od minulého týdne je zubrnická lokálka formálně vlečkou. „Jakmile jsme byli vlastníky, začali jsme jednat s ministerstvem o zařazení dráhy do nějaké kategorie. Potřebám muzejní lokálky nejlépe odpovídá režim vlečky, jiným kategoriím již neodpovídá stavba dráhy,“ řekl Kašpar. I tak si obnova vyžádala z kapes nadšenců značné investice. Hodnota prací se odhaduje na 15 milionů korun, valnou většinu z nich dělali dobrovolníci.

Traťová rychlost zůstane na hodnotě 30 kilometrů za hodinu. Statut vlečky platí pro celých 19 kilometrů z Velkého Března až do Úštěka, i když koleje vedou jen v první třetině a dál už zbyly jen zarostlé náspy. Obnova zbytku tratě by byla velmi nákladná, ale nikoli nemožná. „Bude záležet na tom, jaký bude zájem veřejnosti i místních a krajských orgánů,“ uzavřel Kašpar.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here