V Německu dnes nad ránem skončila stávka strojvedoucích za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky v nákladní i osobní železniční dopravě. Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) uvedly, že provoz se až na ojedinělé případy podařilo obnovit a že akci odborů nepovažují za úspěšnou. Šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky na tiskové konferenci obvinil DB z manipulací s čísly a varoval před další stávkou. Její termín nesdělil, uvedl jen, že by mohla být po 17. srpnu. S koncem stávky, která ve středu a ve čtvrtek zkomplikovala železniční provoz, se obnovilo i přímé spojení mezi Berlínem a Prahou.
Mluvčí DB Achim Stauss na tiskové konferenci řekl, že stávka zkomplikovala dopravu milionům lidí, neboť dráhy v běžném dni obslouží 4,6 milionu cestujících. Zároveň uvedl, že k protestu se přidalo 5400 z 19.700 strojvedoucích a jen 120 pracovníků z dalších železničních odvětví. „Z 20.000 strojvedoucích jich stávkovala jen čtvrtina,“ řekl Stauss. „Vedení GDL tak svého cíle nedosáhlo,“ dodal.
Prohlášení DB, které předcházelo Weselského tiskové konferenci, šéfa GDL viditelně pobouřilo. „Jsou to všechno jen manipulace a snaha snížit rozsah stávky,“ řekl novinářům Weselsky. „Pokud zaměstnavatel tvrdí, že stávkovalo jen 5400 strojvedoucích (z 20.000), pak opomíjí skutečnost, že další třetina strojvedoucích byla na zákonem nařízeném odpočinku a další třetina měla dovolenou či pracovní volno, takže se stávky nemohla zúčastnit,“ řekl.
VŠECHNY ČLÁNKY NA TÉMA: STÁVKA STROJVEDOUCÍCH DEUTSCHE BAHN
Weselsky oznámil, že v úterý 17. srpna uspořádají odbory protest před berlínskou výškovou budovou BahnTower, kde sídlí vedení DB. „Pak už bude jen krátký čas k další stávce,“ dodal. Konkrétní termín další stávky ale neupřesnil. GDL chce dosáhnout zvýšení mezd přibližně o 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (více než 15.200 Kč).
Nákladní strojvedoucí protest tento týden zahájili už v úterý večer a ve středu nad ránem se k nim připojili kolegové z osobní přepravy. Podle drah se ve středu podařilo vypravit 200 dálkových vlaků, které využilo 100.000 pasažérů. Ve čtvrtek pak dálkových spojů vyjelo o desetinu více, což znamenalo dalších 15.000 míst pro cestující. V běžné dny DB vypravují okolo 800 dálkových souprav. Z regionálních vlaků jezdilo asi 40 procent.
Z Berlína dnes brzy ráno poprvé od úterního večera do Prahy vyjel první přímý spoj. Na cestu se vydal se zhruba půlhodinovým zpožděním.
Stávka, kterou zorganizovaly odbory GDL, skončila podle plánu dnes v 02:00 SELČ. O dvě hodiny později mluvčí drah potvrdil, že dnešní provoz na železnici začal většinou normálně. Ojediněle se však mohou vyskytnout omezení. „Prosíme cestující, aby se před nástupem jízdy informovali v digitálních informačních médiích Deutsche Bahn,“ řekl mluvčí. Problémy nastávají především kvůli tomu, že strojvedoucí před stávkou odstavili soupravy na jiných místech, než odkud dnes vyjíždějí, což způsobilo organizační potíže.