Vedení Českých drah a ČD Cargo opustí v následujících dnech nejspíš i řada ředitelů různých odborů dopravy. Nově zavedené konkurenční doložky k stávajícím smlouvám zavedl rázně až Petr Žaluda. Konkurenční doložka byla také jediná možnost, jak ochránit citlivé a strategické informace ve firmě. Nebylo tomu ale tak vždy. Pod křídla firmy RegioJet odešel např. Jan Paroubek nebo Jiří Schmidt. Oba bez zmíněné doložky.
Již dříve proto existovalo podezření, že oba, jak Schmidt tak Paroubek, vyvádějí strategické dopravní a další informace do soukromému sektoru do kterého každý z nich přešel ze státních drah. Později do stejné firmy přešel i Aleš Ondrůj, opět bez konkurenční doložky. Ondrůj pomáhal ještě jako zaměstnanec Českých drah vyjednávat spolupráci Student Agency a Deutsche Bahn v autobusové lince mezi Prahou a Norimberkem resp. Mnichovem.
Do firmy později přešel jako regulérní zaměstnanec na pozici manažera komunikace. Není proto zcela vyloučeno, že Ondrůj citlivé informace pro Radima Jančuru získával od národního dopravce i jinou formou. U Českých drah měl stále plno kontaktů, které později mohl pro firmu RegioJet Radima Jančury využívat.
Konkurenční doložka zabezpečuje ochranu původního zaměstnavatele, aby její odcházející manažer nevykonával činnost u jiné firmy, která by se svým zájmem a aktivitami v oboru mohla křížit s firmou první. Konkurenční doložka je mnohdy aplikovatelná na dobu jednoho nebo dvou let. S konkurenční doložkou odchází z vedení Českých drah i Petr Žaluda, ale i řada bývalých členů dozorčí rady a představenstva.
Z Českých drah budou nejspíš odcházet i další ředitelé odborů dopravy, logistiky a plánování či prodeje. Všichni již s konkrétní specifickou doložkou smlouvy, která bude bránit jejich nábor u konkurence.
U Českých drah loví tradčně manažery Radim Jančura
K firmě RegioJet ze státního sektoru přešel i Pavel Halla. Vykonával u Správce železniční dopravní cesty mluvčího firmy. Radim Jančura je náborem a přímým lovením specifických zaměstnanců u národního dopravce pověstný. Ovšem ani Pavel Halla z firmy SŽDC neodcházel s konkurenční doložkou. Odešel ale s řadou důležitých kontaktů na řadu zaměstnanců, u kterých je možné dle nutnosti a potřeb, vykonat vhodné lobování za své zájmy.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1681-vedeni-drah-opousti-rada-zamestnancu-nove-i-s-konkurencni-dolozkou-coz-drive-obvykle-nebylo{/qrcodegenerator}
Odchod Pavla Hally ze SŽDC, stejně jako Aleše Ondrůje z Českých drah – bez konkurenční doložky bylo chybou jich nadřízených. Stát by si měl strategické a citlivé informace ohledně specifických zájmů železniční infrastruktury více hlídat. Konkurenční doložky jsou ovšem jen jediným nástrojem, jak přímo zamezit zaměstnanost určitého manažera, vynášení informací z Českých drah vůči soukromému sektoru ale zabránit přímo nelze.
{snippet 100}
- Žák přímo ovlivňoval volbu nového ředitele drah. Za případnou destabilizaci národního dopravce není právně postihnutelný
- KOMENTÁŘ: V osobě Dalibora Zeleného nezískávají dráhy žádného odborníka. Člověk s uměním vytvářet podivné smlouvy a dluhy
- Nově jmenovaný ředitel drah bude dělat přesně to, za co byl Žaluda Žákem odvolán
- PROFIL: Dalibor Zelený, nový generální ředitel Českých drah
- Osobní spor ministra Žáka vůči šéfovi Českých drah nemá zákonnou legitimitu. Ministr odvolal celé představenstvo drah
- KOMENTÁŘ: Když filmový recenzent píše články o železnici
- Stanjura kritizuje kroky nového ministra dopravy Žáka. Vše nasvědčuje jedinému: odvolat šéfa drah
- Čistky ve státních firmách. Žák s nedostatečným mandátem mění lidi v dozorčích radách
{snippet 120}