S rychlostí, jakou nový ministr dopravy Zdeněk Žák vykonal kolem odvolání dnes již bývalého šéfa drah, se v souběhu několika událostí posledních dnů nepozastavuje snad nikdo. Žák přímo ovlivňoval i rozhodování představenstva drah, když byl osobně u expresního výběru z několika kandidátů na pozici šéfa drah. Kauze se podrobně věnuje i dnešní článek na portále ihned.cz.

V souvislostech..

Sesazení úspěšného manažera který osobního dopravce dostal z velké části na úroveň 21. století, byla předem plánovanou akcí ministra dopravy Žáka. Musíme v tomto případě i připomenout, že Vláda nemá podporu Poslanecké sněmovny, proto kroky které bezhlavě Žák v resortu koná, nemají zpětně žádnou právní klasifikaci v případě destabilizace státní akciové firmy. Žák proto nebude muset v případě destabilizace v jeho podivných rozhodnutích čelit právnímu postihu. Pouze členové dozorčí rady ručí celým svým majetkem za svá rozhodnutí, Žák nikoliv.

Ve stejném dni, kdy dozorčí rada Petra Žaludu odvolala, předstoupil před radní již první kandidát. Dle odborníků z dopravy jsou takové postupy maximálně nestandartní. Vše tedy skutečně vede k jedinému, odvolání šéfa drah byla předem plánovaná a připravená akce. O této skutečnosti vás portál FIRENET.CZ informoval již v předchozích článcích. Žák osobně prosazoval jmenování Dalibora Zeleného. Vyvíjel tím tak tlak především na dozorčí radu a představenstvo, ačkoliv v médiích vystupoval s tvrzením, že nikoho ovlivňovat nehodlá. Tímto se dopustil značné fabulace a lží – v odvolání a jmenování šéfa drah se značně inicioval.

Celou anabázi s odvoláním šéfa drah popisuje i novinářka Zuzana Kubátová z Aktualne.cz, která doslova uvádí, že tak rychlé důvody za odvolání Petra Žaludy nejsou dostačující, a že ministr Žák si uměle vyrobil důvody pro takové odvolání, které musel ale rázně prosadit i u dozorčí rady a v představenstvu, které v několika minulých dnech nechal zcela obměnit. Přes tyto dva výkonné orgány národního dopravce tak své záměry bez problému aplikoval do praxe.

Frustrovaný Žák chtěl jediné, odvolat šéfa drah – zájmy ČD jsou až na druhém místě

Dozorčí rada i představenstvo ale dle periodika iHNED.cz veškerý tlak ze strany Žáka popírají. Dle monitoringu rozhovorů ministra Žáka do médií v České televizi, které naše redakce zpracovala, vyplívá, že ministr Žák hovoří zcela jinak do médií, a zcela jinak mimo svá tvrzení koná. Předseda dozorčí rady Zdeněk Žemlička v několikastránkovém elaborátu přečetl v úterý odpoledne stav financování a hospodaření Českých drah. To rozhodně nebyl regulérní audit který Žák v minulých dnech do médií vypouštěl jako zástupný pro odvolání Petra Žaludy. Vše tedy nasvědčuje i skutečnosti, že bylo doslova „vyrobeno“ několik uměle vhodných důvodů, které pro odvolání šéfa drah mohou mít váhu.

Za celých pět let, ve kterých Petr Žaluda vedl České dráhy, vždy firma dostála svým závazkům vůči bankám a věřitelům. Nyní Žemlička uměle podstrkuje do médií přesný opak. Vytváří tím tak dojem, že České dráhy jsou na pokraji krachu, případně mohou do několika dnů spadnout do insolvence a platební neschopnosti. Jeho proslov dle iHNED.cz překonal dvacetiminutovou příčku, což je skutečně výkon nečekaný. Z devadesáti procent se jednalo pouze o snůšku zcela nepodstatných argumentů, jen aby předseda dozorčí rady „legalizoval“ Žaludovo odvolání.

Ministr Zdeněk Žák není v případě destabilizace drah právně postihnutelný

Jak dále iHNED.cz uvádí, Žemlička je v dozorčí radě pouhé dva týdny, a údajně za tu dobu má dokonalý přehled od hospodaření a financování celého podniku. Žemlička je z Českých Budějovic, zde zastává koordinátora dopravy pro kraj. Pokud ovšem pan Žemlička souběžně porovnává zcela odlišný segment dopravy jednoho kraje, s hospodařením železničního dopravce v celorepublikovém spektru, je to už skutečně na pováženou.. (pozn. autora).

Další člen dozorčí rady byl ale jiného názoru. Vladislav Vokoun přímo řekl, že předseda rady přečetl pouze své osobní názory s řadou řečnických otázek, což musí v budoucích několika dnech lidí z oboru plnit dojmy značně amatérské. Žemlička přednesl čistě své osobní poznatky, nikoliv skutečný stav věci.

Vokoun: „bylo to nedůstojné a naprosto trapné“ (ohledně odvolání šéfa drah)

Spolupráci dua ve smyslu dozorčí rady a představenstva, bylo skutečně již programově nalinkováno ministrem Žákem. Během jediného dne měla nově jmenovaná rada šest kandidátů na post šéfa firmy. Za ne zcela běžný postup lze považovat i způsob, jakým dozorčí rada sháněla kandidáty na tuto pozici. Telefonicky bylo vyzváno několik kandidátů, aby se osobně každý z nich dostavil v co nejkratším čase na Ředitelství Českých drah kde rada a představenstvo oficiálně zasedá.

Dalibor Zelený byl již v té době dosazený Žákem do představenstva firmy. Mimo Zeleného, jmenovitě: Daniela Kurucze a Pavla Švagra, bylo v rezervě ještě několik dalších uchazečů, a to: Jaroslav Minařík (ČD Cargo), Jiří Woitsch (Drážní úřad) a Dušan Svoboda (představenstvo fotbalové Sparty Praha).

Žák prosazoval na post šéfa skutečně odborníka. O řadě uchazečů s dostatečnými znalostmi pro vykonávání tak důležité manažerské pozice, by se dalo s odstupem času i pochybovat. Vokoun dále uvádí, že veškeré doposud předvedené kroky radními a představenstvem, jsou velmi dobře sehraným divadlem. V úterý bylo představenstvo kompletní, tedy by mohlo sesadit z postu i Petra Žaludu. Vše se tak odehrávalo doslova v rozmezí několika minut, to na tak velkou firmu ve vlastnictví státu není právě obvyklé.

V momentu, kdy představenstvo odvolalo šéfa drah, zvolilo do této pozice ze svých řad právě Dalibora Zeleného. Rozhovory s ostatními kandidáty na stejnou pozici, bylo skutečně jen divadlo předem naplánované pro média aby odvolání / jmenování nebylo až příliš podezřelé. Vše také sledoval i ministr Žák, který na všech jednáních byl přítomen osobně. Pod jeho taktovkou vznikla rada a představenstvo.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1679-zak-primo-ovlivnoval-volbu-noveho-reditele-drah-za-pripadnou-destabilizaci-narodniho-dopravce-neni-pravne-postihnutelny{/qrcodegenerator}

Žák po zvolení Zeleného neopomenul opět dodat, že na rozhodnutí představenstva i dozorčí rady neměl žádný vliv. Tomu snad věří ale jen pan ministr Žák, a jím jmenovaný předseda představenstva Žemlička, který ovšem řekne jen to, co si přeje ministr Žák. Ano, i takový odborníci již několik dnů řídí největšího železničního dopravce v zemi, v čele ministra dopravy bez mandátu Poslanecké sněmovny.

Ministra Žáka nakonec nevědomě „shodil“ sám Daibor Zelený, když řekl, že post šéfa drah mu před několika dny sám ministr Žák nabízel. Proto Vokounem komentované a sehrané divadlo při samotné volbě, bylo jen lacinou fraškou.

{snippet 103}

POVAŽUJETE KROKY NOVÉHO MINISTRA DOPRAVY BEZ PODPORY POSLANECKÉ SNĚMOVNY ZA LEGITIMNÍ?

{acepolls 25}

{snippet 100}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments