Ani ve vnitrostátní dopravě nejsou plánované žádné rozsáhlé změny. Mezi nejvýznamnější novinky tak bude patřit zrychlení cestování mezi Prahou a západními Čechami a návrat k provozu s plným počtem souprav rychlovlaků Pendolino. Ty tak nahradí některé dosavadní spoje InterCity, které Pendolina během oprav nahrazovala.
Kvůli rostoucímu počtu cestujících mezi Prahou a střední a severní Moravou také rozšíříme nabídku spojů v tomto směru, především v exponované dny. Blíží se také konec původních „koženek“, jak lidé říkají osobním vozům z bývalého východního Německa.
Tradiční „koženky“ na ústupu
V dalších rychlících je nahradíme modernizovanými a často také klimatizovanými vozy. Zbývající původem východoněmecké vagóny pak prošly revitalizací. Koženku nahradily textilní potahy a renovací prošly i toalety a další vybavení vozů, doplňuje přehled změn pro jízdní řád 2019 ve vnitrostátní dálkové dopravě Českých drah Michal Štěpán.
S otevřením nových tunelů u Ejpovic dojde k dalšímu výraznému zkrácení cesty do západních Čech. Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hod. 25 minut na 1 hod. 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hod. 18 minut na 1 hod. 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod. 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expres zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.
U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem el. zásuvek nebo s většími stoly pro práci.
Všechna SC Pendolína v provozu
Na trať Praha – Ostrava se vrací po opravě a revitalizaci všech jednotek Pendolino základní přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků a kvůli rostoucímu počtu cestujících a vyčerpané kapacitě vlaků Českých drah na této relaci dochází k posílení spojů. Místo vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.
Návrat nočního spojení Prahy s Moravou
Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude ve 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19).
Další vnitrostátní spoje a linky zůstávají v provozu bez větších změn. Obvykle pouze s drobnými časovými posuny.
Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.
Rychlíky z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu s posilovými vozy
V souvislosti se zajištěním vyšší kvality cestování v komerčních vlacích provozovaných na obchodní riziko Českých drah na lince Ex 1 mezi Prahou a Ostravou je zvažováno převedení všech těchto spojů na vlaky s povinnou rezervací. Datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti Jízdního řádu 2019.
Na lince R 5 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb bude zavedena nová služba dětské kino pro nejmenší cestující a moderní klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s el. zásuvkami pro dobíjení elektroniky budou nasazeny také na přibližně polovinu rychlíků linky R 20 Praha – Děčín. V těchto soupravách budou tvořit základní část, která bude doplněna v pracovní dny o posilové klasické rychlíkové vozy pro zajištění vyšší kapacity vlaků na této lince.
Také vlaky linky R 20 obsluhované těmito moderními vozy nabídnou cestujícím nové doplňkové služby jako je dětské kino nebo místa pro přepravu osob na vozíku včetně vozu vybaveného zvedací plošinou a speciálně vybaveným bezbariérovým sociálním zařízením. Více komfortních klimatizovaných vozů bude zařazeno také v rychlících linky R 18 Praha – Luhačovice.