BEZ TENDRŮ | České dráhy si mohou připsat nejspíš první pomyslné vítězství v liberalizaci železniční osobní dopravy. Díky zdlouhavému procesu příprav na start tendrů o dotovanou dopravu napříč Českem, vybere Ministerstvo dopravy klíčového dopravce bez soutěže. Stát nakonec tratě z Plzně do Mostu a z Pardubic do Liberce přiklepne národnímu dopravci České dráhy. Tento krok nejspíš vyvolá i silnou vlnu kritiky, zejména pak od dopravců RegioJet a Arriva.
FOTOGRAFIE | LYSÁ NAD LABEM | 2006 | JAN JIRÁSEK
Stát nakonec tratě z Plzně do Mostu a z Pardubic do Liberce přiklepne národnímu dopravci České dráhy. Tento krok nejspíš vyvolá i silnou vlnu kritiky, zejména pak od dopravců RegioJet a Arriva.
RegioJet se v minulosti ucházel o nejztrátovější trať z Olomouce přes Krnov a Opavu do Ostravy. Firma ale nabízela naprosto shodné parametry pobídky (jako Arriva) na dotovanou dopravu, že nakonec MD celou soutěž zrušilo. Desetileté kontrakty krajů a Českých drah vyprší na výše zmíněné tratě letos v prosinci.
České dráhy mají lepší vyjednávací pozici
Národní dopravce v posledních třech letech investoval několik miliard do obnovy vozidlového parku. Další uchazeči v tendrech na dotované tratě nemusí mít postavení proto snadné. České dráhy mají prakticky řadu nových motorových vozů pro lokální tratě ihned k dispozici. Důležitým bodem ale bude především cena za kilometr kterou budou dopravci požadovat.
Na liberecké trati činí dotace za jeden kilometr 56 korun, u mostecké pak 27 korun. Dráhy opakovaně čelí kritice, že cena byla uměle podstřelena už v roce 2006 při uzavírání desetiletého kontraktu, čímž dle nedávného vyjádření Radima Jančury – jezdí České dráhy na řadě lokálek s vyšším významem dopravní obslužnosti se ztrátou.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1924-vlaky-na-tratich-plzne-do-mostu-a-z-liberce-do-pardubic-pod-taktovkou-ceskych-drah-stat-nestihne-vypsat-deklarovane-tendry{/qrcodegenerator}
Na obou zmíněných tratích mohou dráhy požadovat více, tedy minimálně to, co kritizovala konkurence v případě vstupu do soutěží. Od prosince tak může stát platit na mostecké i liberecké trati až 130 korun za ujetý kilometr. Mimo zmíněné ceny, mohou České dráhy nabídnou i nový či modernizovaný vozidlový park. Ministerstvo dopravy zatím konkrétní specifikace na další dotované tratě v Česku neuvedlo.
{snippet 101}
- Liberalizaci železnice neohrožuje stát, ale soukromý sektor nekonečným řetězem stížností vůči státu
- Arriva vlaky z Prahy do Kralup končí. Dopravce město ani kraj nepřesvědčil
- Do finále míří prodej první lokálky. Poslední slovo bude mít ale vláda
- Deutsche Bahn ze spolupráce s firmou RegioJet couvají. Německý dopravce preferuje stále České dráhy
- Málo využívané lokálky nezaniknou, stát je převede na obce zdarma
{snippet 120}