České dráhy musejí spolknout další hořké sousto v sérii právních sporů o dodávku dvaceti lokomotiv se Škodou Transportation. Rok poté, co prohrály v arbitráži při Hospodářské komoře přes 1,2 miliardy korun, jim ránu zasadil i pražský městský soud. Jako odvolací instance zrušil rozhodnutí obvodního soudu a zastavil řízení o vyloučení jednoho z arbitrážních rozhodců z důvodů podjatosti.
{loadmodule mod_banners,Responzivní bannery}
Možná podjatost člena rozhodčího tribunálu Milana Poláka je jednou z hlavních zbraní drah ve snaze zvrátit výsledek arbitráže u běžných soudů. Jenže podle městské ho senátu se dráhy vůbec nemohou domáhat rozhodnutí o podjatosti u běžného soudu. Uzavřely totiž se Škodou rozhodčí doložku, podle které o takové námitce rozhoduje jen arbitráž. Tím se podle městského soudu samy zbavily možnosti hnát věc před obecnou justici. Arbitráž přitom argumenty drah smetla ze stolu už před rokem. Drahám tak zbývá už jen mimořádný opravný prostředek, kterým je dovolání k Nejvyššímu soudu ČR.
„Rozhodnutí jsme obdrželi a ve lhůtě pro podání opravného prostředku zvážíme další právní kroky,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. Dráhy vytáhly Polákovu údajnou podjatost až loni v září, tedy více než tři roky po zahájení arbitrážního řízení a po ukončeném dokazování. Pro takové zpoždění musí mít účastník vážné důvody, neboť obvykle lze s podjatostí šermovat pouze do zahájení ústního jednání. Dráhy argumentují, že Polák jako prokurista advokátní kanceláře Weinhold Legal ztratil nestrannost zapojením právní firmy do sítě Ernst & Young.
To bylo oznámeno 2. září 2015. Znalecký ústav E&Y Valuations zpracovával pro Škodu posudky. Polák tak měl být podle drah vyloučen z rozhodování. Dráhy podaly žalobu k obvodnímu soudu ještě před vynesením verdiktu arbitráže, obvodní soud ale odmítl vydat předběžné opatření. Dráhy se zároveň v jiném řízení u Obvodního soudu pro Prahu 1 domáhají zrušení arbitrážního verdiktu jako celku.
Již dnes je ale zcela jasné, že peripetie s vývojem, ale i následnou montáží a dodávkami k zákazníkovi – je v historii Českých drah lokomotiva řady 380 jednou z nejdražších lokomotiv vůbec. Cena kterou nakonec dráhy za dvacetikusou flotilu zaplatí, by bohatě obsáhla nákupy minimálně 35 lokomotiv Taurus (tehdy, dnes se již nevyrábí), případně by celková suma stačila k nákupu interoperabilních lokomotiv Vectron v počtu 27 strojů.
{loadmodule mod_banners,Responzivní bannery}