Od prosincové změny jízdních řádů pro rok 2019, vyjedou po letech opět obnovené spěšné vlaky z Pardubic do Havlíčkova Brodu. S návrhem pro obnovení těchto vlaků přichází Chrudim, kraj se přidal následovně s tím, že se podařilo v rozpočtu potřebné peníze najít.
Poslední spěšné vlaky v této relaci provozoval dopravce České dráhy. Poslední vyjel začátkem prosince 2011. Kraj, město Pardubice i Chrudim, chtějí dostat více lidí z automobilů do vlaků. Návrat vlaků z roku 2011 posvětil i kraj Vysočina, s Pardubickým krajem se tak bude stejnou měrou podílet na spolufinancování.
Mezi běžně zde jezdící zastávkové spoje, které obsluhují motorové vozy Regionova, vsadí oba kraje zrychlené vlaky Regioshark. Dvouhodinový takt bude dodržován po celý den. Na trasu se tak nevrátí dříve oblíbené klasické soupravy s lokomotivou, těch u drah v současné době už není tolik co dříve, a vozů dráhy nemají také mnoho.
Přesun objednaných kilometrů na jiné vlaky
Koncepce změn v dopravě ve veřejném zajmu Pardubického kraje v prosinci 2011 sice spěšňáky zařízla, kraj tehdy preferoval více autobusovou dopravu, což je z dnešního pohledu už naštěstí minulost, sdělil pro Magzine.cz náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš.
Úsek trati z Hlinska do Havlíčkova Brodu prošel nedávno nákladnou rekonstrukcí. Za Hlinskem směr Vysočina, mohou motorové vlaky Regioshark jezdit až 100 kilometrovou rychlostí. Obnovení spěšných vlaků si ale našlo i své kritiky. Kraj totiž sebral z okrajových částí za zrušené spoje 50 tisíc kilometrů, které tak přesměruje právě na nově zaváděné spoje z Pardubic do Havlíčkova Brodu.
I když se v okrajových lokálkách na hranicích kraje nepodařilo obnovení provozu na mnoha spojích, kraj tyto spoje následně seškrtá. Dojde tak pouze k přesunu objednaného objemu kilometrů někam jinam. Taková koncepce tak je něčím novým, s čím zase nepočítají obce a menší města, kde jsou na vlakové spoje odkázáni zase lidé. V Pardubickém kaji se tak železniční doprava rovným dílem dělí s autobusovou.