PRAHA: Tento týden byl v personalistice ohledně dopravy poměrně štědrý. Jeden ale převyšuje, podivné odvolání šéfa Českých drah Daniela Kurucze nemá totiž tak jasné argumenty, jak Antonín Prachař v médiích tento týden prezentoval. Na Kurucze totiž mohl být vyvíjen tlak ohledně nákupu pozemků v Lovosicích pro ČD Cargo.

Miliardová zakázka která měla zajistit překladiště i skladové prostory pro státem vlastněného dopravce, má poměrně šedé pozadí za kterým se skrývají i firmy Lovochemie a Preol, obě ve vlastnictví Agrofertu Andreje Babiše. Ministr dopravy tak několik týdnů vyvíjel tlak na Dozorčí radu ČD, případně s některými členy rady vedl osobní jednání, jak Kurucze obejít, a nákup skladových prostor od firem Lovochemie a Preol realizovat.

Daniel Kurucz totiž dlouhodobě tento nákup kritizoval, především pak pro jeho samotnou nepotřebnost, neboť ČD Cargo disponuje již dostatečnou skladovou a překladovou kapacitou v jiných lokalitách. Řetězec sledu událostí pak nabral na obrátkách, konkrétně na linii: Babiš-Prachař-Kurucz, který díky tlaku obou pánů musel odstoupit.

KURUCZ JAKO REFORMÁTOR STÁTNÍHO DOPRAVCE PO ŽALUDOVI

Daniel Kurucz platil na ředitelství drah za druhého hlavního reformátora stylu Petr Žaluda. Kurucz se mj. zasadil o rychlejší modernizace a nákupy vozidel, lepší spolupráci s dodavatelskými firmami, a také díky jeho aktivitám v Německu a v Rakousku, mají dráhy u svých partnerů zpět renomé, což za dob působení Dalibora Zeleného a Zdeňka Žáka nebylo možné ani reálné.

Odcházející současný ministr dopravy Antonín Prachař pak jen podotkl, že rozhodně s prací šéfa drah není nespokojen, ale důvody které uvedl na jeho odvolání, jsou více než zástupné. Kurucz prý nezvládl dostatečně převod všech nádraží na České dráhy, a vytýkal mu i špatnou komunikaci s nadřazeným Ministerstvem dopravy.

PERSONÁLNÍ ZEMĚTŘESNÍ MŮŽE ZAJÍMAT I RATINGOVOU AGENTURU

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  Podivné výběrové řízení: Marketing Českých drah povede Lenka Linhartová

Dráhy se díky neustálým změnám ve vedení mohou dostat i do komplikací s hodnotícím ratingem. Ten je přitom pro dopravce klíčový, umožňuje mu v případě kladného hodnocení, získávat snáze a levněji úvěry a půjčky na modernizaci i obnovu celé infrastruktury.

Úvěry, na které v současné době dráhy snáze dosahují, jsou pro další klíčové projekty v modernizaci i úvěrování veškerých aktivit značně důležité. Ratingová agentura tak mimo základní kritéria, hodnotí i personální stabilitu vedení celé společnosti. Zinscenované odvolání Kurucze, které se nápadně podobá tomu od Zdeňka Žáka proti Petru Žaludovi, mohou dráhy snáze upadnout do kritických hodnot, a tím i omezit další reformy v nákladní i osobní dopravě.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments