Právní bitva o pozdě dodané motorové vozy Stadler, které jezdí zejména na Liberecku, a na Moravě, vysoudilo právní oddělení Českých drah od výrobce 13 milionů korun. Cena kompletní dodávky 33 motorových vozů, v celkovém úhrnu 1,8 miliardy korun, je soudem přiznaná částka poměrně směšná, dopravce požadoval 100 milionů.
Stadler i Škoda – právní kočkopes
Pro pozdě dodávané motoráky, které ČD plánovalo s Libereckým krajem nasadit hlavně na Liberecku, postihla dopravce i další nepřejemná související bolest. Kraj začal dopravce penalizovat, dráhy tak nemohli nasazovat nové kapacitní vlaky, jednoduše je prostě neměli. Místo toho se tak na běžných spojích stále objevovala řada 810+010 a další, to se vedení kraje nelíbilo, dráhy proto požadují větší úhradu škod právě u výrobce.
Další problém pak byl s dotacemi. Na nákup všech 33 motorových vozů Stadler, poskytl poměrně velkou částku unijní rozpočet, ten ji pokryl z více jak 47 procent, zbytek doplatil kraj i České dráhy. Díky prodlení s dodávkami hrozilo, že dráhy budou muset unijní dotaci vracet. Proto celá kauza postihla řadu sporů, některé dílčí běžní ještě dnes.
Mluvčí drah Radek Joklík potvrdil, že ačkoliv se podařilo vyhrát první spor, dráhy se s částkou 13 milionů korun nechtějí smířit. Paradoxem pak je i skutečnost, že za pozdní dodání lokomotiv z Plzně, vysoudil výrobce za obstrukce ze strany odběratele, daleko větší penále za záměrně pozdržené platby, a to konkrétně za lokomotivy řady 380.
Soud tak bude v nejbližší době projednávat další tři spory mezi ČD a výrobcem Stadler Pankow. Zatím není možné předjímat, jak spor dopadne i v dalších samostatných soudních sporech. Dráhy požadují, jak již bylo zmíněno, celkově 100 milionů korun, od Libereckého kraje pak dopravce postupně nasbíral pokuty kolem 10 milionů. Pokud soud uzná, že nároky dopravce jsou oprávněné, Stadler nejspíš všechny soudem stanovené pokuty zaplatí, už nyní mu značně kazí pozitivně vedený marketing u jiných odběratelů.