Když Slovenská vláda začátkem tohoto roku rozhodla, že zruší všechny státem dotované spoje InterCity státem vlastněného dopravce, podstatnou část cestujících tak tento záměr vyhnal do aut na silnici. Slováci se nyní učí sdílet volné místo ve svých automobilech, ačkoliv Radim Jančura sliboval delší vlaky, i lepší servis. Ani jedno přitom soukromý dopravce nesplnil, a dlouhé vlaky limitují délky nástupišť na celé trase z Bratislavy do Košic. Slib tak pouze naplnil stránky domácích a zahraničních médií.
Slováci více sdílí svá vozidla pro spolujízdu
RegioJet o takovém přesunu lidí z vlaků do aut ví, a jednoznačně směruje odpovědnost za nedostatečnou kapacitu dopravní cesty na stát. Ministerstvo dopravy se ale brání. Dle mluvčího ZSSK bylo už od začátku patrné, čeho chce RegioJet u ministra dopravy Počiatka dosáhnout, pokud soukromý dopravce nebyl ze své iniciativy obeznámen s kapacitou a vybaveností stanic dopravní cesty mezi Bratislavou a Košicemi, je to jednoznačně chyba soukromého subjektu.
Na Slovensku přitom tzv. „Car Sharing“, tedy sdílení volné kapacity automobilu, zaznamenává velký vzestup. Zrušené spoje IC ZSSK tak více plní volné a na internetu nabízené kapacity osobních automobilů. Redakce FIRENET.cz si cestu z Bratislavy do Košic vyzkoušela přes jmenovanou službu Car Sharing, a už při obsazenosti vozidla 4 osob, vyjde cena v tzv. špičkové době, tedy vyšší poptávce po přepravě vlakem versus lístek na vlak z Bratislavy do Košic dopravcem RegioJet, levněji!
Slováci tak na cenu slyší, a sdílení kapacity svého automobilu trhá u našich sousedů rekordy. Rekordy tak Car Sharing bude zaznamenávat nejspíš i nadále, ačkoliv dopravce RegioJet přiznává, že všechny své spoje mezi oběma městy nemůže kapacitně navýšit dle poptávky, existuje i vysoké procento lidí které dopravce jednoduše odvézt nedokáže – není už pro takové cestující místo.
Radim Jančura dokázal přes silnou kritiku v médií státem dotované spoje vytěsnit, kdy tento stav nazýval uměle udržovaným monopolem státu. Po odchodu ZSSK pak samotný monopol dokázal zcela nahradit, a řadu cestujících tak v případě vyprodané kapacity jednotlivých spojů, odkázat na spoj následující.
K TÉMATU:
- RegioJet na Slovensku zdraží nejvytíženější spoje. Vrátit se mají i spoje státem vlastněného dopravce
- Zrušení IC vlaků ZSSK na Slovensku využije Leo Express, prodlouží noční spoj do Košic
- Slovenské IC vlaky se možná vrátí na trasu z Bratislavy do Košic, musí být ale v zisku
- KOMENTÁŘ: InterCity vlaky ZSSK jsou minulostí. RegioJet je přítomnost, a Slováci poznávají realitu
- Slováci Jančurovi na „špek“ s cenou jízdenek neskáčou