Pravidelně třikrát týdně jezdí nyní nákladní vlaky mezi Ústím nad Labem a přístavem v belgických Antverpách. Expresní vlaky, které náklad mezi Belgií a Českem dopraví za 26 hodin, by se tak staly spolehlivým a rychlým alternativním způsobem dopravy zboží, které by jinak putovalo po silnici, či do jiného přístavu, například do německého Hamburku.

Čeští dopravci proto nyní příliš nevyužívají možnosti, které moderní antverpský přístav nabízí. Nové pravidelné dopravní spojení by to podle Štancové mělo změnit a objem přepravovaného zboží zvýšit.

Rozsáhlý přístavní komplex v ústí řeky Šeldy, rozlohou největší na světě a stále rostoucí, má spojení s 1400 dalšími přístavy. Prochází jím nejen kontejnery, které tvoří skoro polovinu objemu, ale též automobily, různé tekuté látky, které tvoří další významnou složku práce přístavu, nebo různé sypké materiály.

Kapacity v Hamburku jsou skoro vyčerpané

Náměstek českého ministra dopravy Kamil Rudolecký přímo v Antverpách připomněl, že Česko nyní využívá především polabský Hamburk. „Nicméně kapacity, které tam jsou – i železniční spojení – jsou opravdu naplněné, skoro ze sta procent,“ vysvětlil. Proto je podle něj pro Česko z dopravního hlediska další přístup k moři významný.

Nákladní železniční linka, na jejímž provozu se podílí belgická společnost B Logistic s českým partnerem ČD Cargo, bude znamenat také napojení na takzvaný baltsko-severomořský železniční koridor, díky kterému by se měla urychlit i doprava do nizozemského Rotterdamu či obchodních metropolí v severní Francii. Projekt byl připravován od začátku loňského roku, od února už některé vlaky jezdily do Antverp v jakémsi zkušebním režimu, především s ocelí nebo válcovanými plechy pro automobilky Renault a Peugeot.

Každ takto vypravená souprava z Ústí nad Labem, převeze komodity odpovídající přibližně 500 naložených kamionů. „Potenciál je obrovský, cesta se využívá hned v první fázi. Podle ministerstva dopravy chce ČD Cargo na této lince do konce roku přepravit asi 120.000 tun nákladu, což odpovídá 6000 kamionů. Na nákladní lince tak budou nasazeny jak vagony ČD Cargo, tak i vozy z Belgie. V Ústí nad Labem je pak v dlouhodobém výhledu realizace stavby nákladového a logistického centra pro železniční dopravu, participovat pak bude i nákladní terminál v Lovosicích.

Antverpy jsou výhodným cílem především pro zámořskou přepravu, neboť pro mnoho rejdařství slouží jako takzvaný první i poslední přístav v Evropě. Transportní čas pro zákazníky se tak může například v porovnání s Hamburkem zkrátit minimálně o 48 hodin.

{loadmodule mod_banners,300 x 250 v článku – horní}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments