Stát zřejmě bude železničním dopravcům kompenzovat část ztrát z dálkové dopravy, kterou si u nich objednává. Podle odhadů by mělo jít o několik stovek milionů korun. Kompenzace se ovšem nebudou týkat regionální ani komerční dopravy.
Hlavní část kompenzací by tak měly dostat České dráhy, některé státem objednávané linky provozují například i Arriva, RegioJet nebo GW Train Regio. Plán ministerstva dopravy se ovšem nelíbí konkurenčnímu Leo Expressu, podle něj jde o nefér výhodu určenou jen pro některé firmy.
Podle Českého rozhlasu finišují jednání mezi kraji, státem a Českými drahami o způsobu kompenzace výpadku cestujících. Havlíček ovšem upozornil, že pro připravované státní kompenzace je klíčové, o jakou formu dopravy šlo. „Pro oblast státní objednávky jsme v rámci chystaných dodatků smluv připraveni ČD, stejně jako ostatním dopravcům, kteří jezdí v režimu státní objednávky, přispět na částečnou kompenzaci tržeb v průběhu krizového stavu,“ uvedl. Ministerstvo předpokládá, že by dopravci měli dostat v souhrnu několik stovek milionů korun.
Mimo tak zůstane regionální doprava, kterou si u dopravců objednávají kraje a pro případné kompenzace tak musí dopravní firmy jednat s nimi. Bez příspěvků zůstane i komerční doprava, kterou dopravci provozují na vlastní podnikatelské riziko.
To se nelíbí Leo Expressu, který žádné státem objednávané linky neprovozuje a na podporu tak zřejmě nedosáhne. „Podle našeho názoru se musí podpora týkat všech železničních dopravců a poskytovaných služeb bez rozdílu. Stejně tak bez rozdílu totiž pocítili dopady koronakrize a vládních opatření všichni dopravci,“ řekl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.
Leo Express už dříve stát vyzval k podpoře všech dopravců, například formou prominutí poplatku za použití železniční dopravní cesty. „Pokud má přijít pomoc dopravcům, musí být plošná a férová a bez rozlišení režimu, ve kterém daný dopravce služby provozuje,“ dodal Sedlařík.
Plán ministerstva by měl sanovat část ztrát, které měli dopravci během jarní koronavirové krize a omezení provozu. České dráhy v pololetí hospodařily se ztrátou 1,98 miliardy korun, v předchozích letech přitom byly v zisku. Stamilionové škody hlásili i soukromí dopravci. Hlavním důvodem je jarní pokles počtu cestujících téměř o 90 procent.
Národnímu dopravci se během krize propadla ztráta na téměř dvě miliardy korun