Jeden moderní železniční koridor na levém břehu Labe, druhý jen 250 metrů napravo od něj. Správa železniční dopravní cesty uvažuje o rekonstrukci takzvané „uhelné magistrály“ na pravém břehu řeky. Získat na to chce evropské dotace. Úsek z Ústí nad Labem do Lysé nad Labem přes Liběchov, Mělník, Všetaty a Starou Boleslav, chce SŽDC naplánovat v nadcházejících letech pro úsekově plánované generální opravy.
Trať z Děčína do Kolína je dlouhá 160 kilometrů. Státní firma si koncem března zadala tendr na potřebné studie, které by měly předcházet žádosti o evropské peníze. Cenu za celý projekt zatím správce nechce odhadovat, měla by ji ukázat právě zadaná studie. Podle cen obvyklých v branži by to mohlo být až 10 miliard. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) o rozsáhlé opravě tratě, která vznikla před více než sto lety díky konkurenčnímu boji soukromníků se státem, uvažuje i přesto, že výstavba koridorů v Česku se výrazně zpožďuje a dokončeny zatím nejsou ani ty nejdůležitější.
Oficiálně ale rameno uhelné magistrály začíná v oblasti povrchových dolů za Bílinou, odkud se klikatí až do Ústí nad Labem, kde překoná historický most přes Labe a dále pokračuje podél řeky směr Kolín. Z 80% je trať kapacitně vytížena nákladními vlaky s komoditami pro uhelné elektrárny v Ostravě a Chvaleticích. Ovšem projíždí zde i tranzitní vlaky do dalších destinací na Slovensku a v Maďarsku. Oblastně po této trati projede 75% uhlí určeného pro elektrárny v Česku. Malé procento uhlí pak projíždí po levobřežní koridorové přes Prahu na jih.
Trať tzv. „uhelné magistrály“ má ale i jiný zcela podstatný význam. Tím je rezervní objíýdná trať v případě nesjízdnosti koridorové tratě na levém břehu Vltavy! Již mnohokrát takto bylo odklonem trasováno mnoho osobních a mezistátních vlaků z Prahy po magistrále přes Mělník. Nejvíce pak tato trať pomohla v době povodní, kdy polovina vlaků z Prahy na sever a zpět, byla trasována touto odklonovou variantou.
Pravobřežní „nákladní“ trať je i dnes naprosto nezbytná, tvrdí SŽDC. Peníze na rozsáhlou rekonstrukci chce SŽDC získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z evropských peněz, které už se budou rozdělovat jen do příštího roku. „Ta trať už potřebuje opravu jako sůl, navíc nám už pomalu stárne i levobřežní koridor,“ uvádí mluvčí SŽDC Halla. Oprava tratě je podle něj nutností tak jako tak. Naději na získání dotací zvýšila vloni v říjnu i Evropská komise, která navrhla „uhelnou magistrálu“ zařadit do evropského systému páteřních nákladních tratí. Kdyby se použily peníze z evropských fondů, musely by být stavební práce hotové do léta 2015. Koridory se v Česku přitom opravují už od 90. let minulého století a stále ještě nejsou dokončené.
Kam dál?