České dráhy přicházejí od neděle, tedy s platností nových jízdních řádů pro rok 2020, také o řadu spěšných linek v okolí Prahy. Arriva (jak bylo zmíněno ZDE), střídá státem ovládaného dopravce na linkách z Prahy přes Písek do Českých Budějovic, Tanvaldu i Rakovníka. Do Vrbna pod Pradědem vyjede GWT.
Jihočeský kraj nyní má s železničními dopravci větší množství smluv, kromě soukromých dopravců (GW Train Regio a JHMD), kteří jezdí na Šumavě a na jindřichohradeckých úzkokolejkách, uzavřel hned tři kontrakty s Českými drahami – zvlášť na elektrickou trakci, zvlášť na motorovou a zvlášť na specifickou trať Tábor–Bechyně, která je sice elektrizovaná, ale jiným napěťovým systémem.
V motorové trakci patří k největším novinkám zavedení spěšných vlaků z Tábora přes Písek do Strakonic – bude jich jezdit osm párů v pracovní dny. Další nové spěšné vlaky budou elektrické, pojedou v pracovní dny z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce a po hodině se budou střídat s rychlíky na téže trase. Více vlaků pojede také z krajského města do Zlivi a zrychlené osobní vlaky začnou jezdit do Písku.
V Plzeňském kraji sice s novým jízdním řádem formálně vznikne přímá regionální linka Beroun–Klatovy, kterou si kraj vyžádal prostřednictvím veřejné soutěže, prakticky ale zatím v celé této trase osobní vlaky jezdit nebudou. Plzní budou projíždět osobní vlaky Rokycany–Přeštice a spěšné vlaky Rokycany – Klatovy, zatímco mezi osobními vlaky Beroun–Plzeň a Plzeň–Klatovy se bude stále přestupovat. Součástí kontraktu, který od kraje získaly České dráhy, je příslib nasazení nových elektrických jednotek, na jejich pořízení ale mají dráhy ještě dva roky, zatím se musí cestující spokojit s klasickými soupravami s řídicími vozy.
Na trati Rokycany–Nezvěstice, mezi Plzní a Chrastem u Plzně či z Domažlic do Poběžovic pojede více spojů. Vlaky se vrátí na úsek Staňkov – Horšovský Týn, kde byly v posledních letech k vidění jen o víkendech.
Poměrně střídmý je, pokud jde o změny v novém jízdním řádu, Karlovarský kraj.Některé úpravy jsou z pohledu cestujících spíše kosmetické – například místo ranního spěšného vlaku z Chebu do Chomutova pojede rychlík (který ovšem neobslouží některé zastávky, kde spěšný vlak staví – Nové Sedlo u Lokte nebo třeba Vojkovice nad Ohří).
V Karlovarském kraji zůstává stejné rozložení dopravců, jaké bylo, takže kromě Českých drah bude nadále jezdit společnost GW Train Regio na linkách Karlovy Vary – Mariánské Lázně a Karlovy Vary – Kraslice.
Dalším regionem, kde se mnoho nemění, je Olomoucký kraj. Jednou z nejdůležitějších novinek pro cestující, kteří používají jízdenky integrované dopravy, je integrace rychlíků a části expresních vlaků na území kraje. Z expresů se integrace týká linky Ex 2 (Praha–Vsetín–Žilina) a jednoho páru vlaků Praha–Přerov.
I v Moravskoslezském kraji se s novým jízdním řádem převrat na železnici neuskuteční. Krajský úřad bude pokračovat se stávajícími dopravci, převážně tedy Českými drahami a na trati Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem společností GW Train Regio. Nově by se mělo zlepšit spojení Ostravy se Štramberkem, potažmo Kopřivnicí. Začnou jezdit přímé spěšné vlaky – čtyři denně. Na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm by se potom během roku měly objevit nové patrové soupravy.
Konečně Středočeský kraj spolu s Prahou se letos hlavně „vezou“ na změnách, které prosadilo ministerstvo dopravy. Jde o předání některých rychlíkových linek jiným dopravcům. Nastávají kvůli tomu některé paradoxy, protože se nemění praxe, kdy ministerstvo některé rychlíky neobjednává celotýdenně a ve dnech, kdy nejedou, je nahrazují spěšné vlaky objednané krajem a městem.
Důsledkem je například situace, kdy rychlík v sedm ráno z Prahy do Rakovníka bude od pondělí do soboty provozovat Arriva (v pracovní dny s odjezdem v 6:50, v sobotu v 7:05), ale v neděli pojede jako spěšný vlak a dopravcem budou České dráhy.
Na trati Praha – Mladá Boleslav se potom v pracovní dny odpoledne budou – tak jako dosud – po hodině střídat spěšné vlaky a rychlíky. Nejenže ale bude mít každý spoj jiného dopravce, lišit se bude i výchozí stanice v Praze. Zatímco spěšné vlaky budou začínat na Masarykově nádraží, rychlíky se přestěhují na hlavní nádraží.
Nový jízdní řád bude platit od nedělní půlnoci, během dne se ale mohou vyskytnout některé mimořádnosti – například odlišné řazení některých vlaků. Jízdní řád bude platit do 12. prosince 2020. Oficiální termín pro větší změny v průběhu jeho platnosti stanovila SŽDC na 14. června.