Přibližně za dva nebo tři roky by se mohly po železničních tratích na území hlavního města Prahy prohánět první výhradně pražské vlakové linky. Ty by spojovaly jednotlivé městské části a využívaly potenciál železnice. Na nedávném setkání u příležitosti 20. výročí zapojení železnice do Pražské integrované dopravy to řekl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Josef Nosek.

fotografie | Jaroslav Soukup | Logo: České dráhy | Techmag

Vzorem je prý například berlínská městská dráha S-Bahn.

Podle jeho slov trvale narůstá počet cestujících, kteří využívají vlak nejen při cestách do příměstských lokalit, ale také přímo při cestách po hlavním městě. „V mnoha případech totiž jízda vlakem zabere polovinu času než jiným dopravním prostředkem,“ upozornil Josef Nosek. Železnice tak má potenciál konkurovat městským autobusům a tramvajím, protože je ve srovnání s nimi rychlejší a není závislá na dopravních komplikacích. Klíčová je podle magistrátu stavba nových vlakových zastávek v okolí městských dopravních uzlů a zejména u metra.

Prvním takovým projektem je podle ředitele odboru strategie Správy železniční dopravní cesty Marka Binka zastávka u metra Kačerov. Měla by být hotová do roku 2014 a počítá se s ní pro spojení z Radotína do Běchovic právě přes Kačerov. Dalšími plánovanými tratěmi, které by měly tvořit železniční spojení okrajových městských čtvrtí, jsou tratě Radotín – Smíchov – Vršovice – Vysočany a Hostivař – Libeň – Holešovice.

Pokud by měly vlaky fungovat jako v německých městech, bude třeba výrazně zkrátit interval mezi jednotlivými spoji, upozornil náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek. Problém je v kapacitě sítě kolejí, o které se osobní vlaky dělí s rychlíky a nákladní dopravou. Například trať z Vysočan přes Libeň a Malešice do Hostivaře, která by se pro takovéto městské spojení hodila, se v Libni kříží s frekventovanou rychlíkovou tratí na Kolín a Pardubice. Zavedení častějšího jízdního taktu by si proto vyžádalo stavbu mimoúrovňového přejezdu, aby se městská linka a rychlíky nepotkávaly. Se stavbou potřebného křížení správa železnic počítá, dodal Binko.

Navíc úsek z Libně do Malešic je veden pouze v jedné koleji. Tato trať je navíc velice frekventovaná pro nákladní vlaky ze směru sever-jih. Od prosince chce v tomto úseku provozovat své vlaky i společnost Arriva. Ta bude jezdit z Kralup nad Vltavou se zajetím do Masarykova nádraží, a dále přes Libeň do Hostivaře. Ze stanice Malešice je k tomu ještě 450 metrů dlouhý tunel. Zkapacitnění tohoto tunelu by si vyžádalo velké nároky jak stavební, tak především finanční. Správa dopravní cesty zatím takové plány nemá. Pokud tedy v Praze začne jezdit obdobný S-Bahn jako v Berlíně, bude kapacita tohoto úseku mezi Malešicemi a Libní velkým problémem.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments