Národnímu dopravci České dráhy se podruhé otevřela možnost, jednat s firmou Leo Express o jeho převzetí. Podrobnější informace zatím obě strany nechtějí komentovat, dokud nebude ukončeno vyjednávání které v těchto dnech probíhá. Ministr dopravy Karel Havlíček nicméně podotkl, že případné převzetí soukromého dopravce by bylo pro portfólio ČD logické.
Segment osobní železniční dopravy se před několika lety přeskupil mezi trio třech velkých dopravců, kde mimo jmenovaných, doplňuje skupinu i RegioJet Radima Jančury. RJ v současné době komplikuje činnost v autobusové dopravě FlixBus, zájem o další firmy tak mluvčí Aleš Ondrůj vyloučil, firmu finančně zatěžuje i stagnující prodej letenek a zájezdů.
České dráhy by v případě převzetí celé skupiny Leo Express, pod kterou patří také Tigger Express, firmu vlastnil současný mluvčí RJ Aleš Onrůj – začnou po více jak šedesáti letech provozovat opět autobusové dálkové linky. Národní dopravce v od čtyřicátých let provozoval také regionální autobusové spoje, které později převzal nově vznikající podnik ČSAD.
Aktivity soukromého dopravce Leo Express jsou nyní jak v regionální linii, tedy ve formě závazku veřejné služby placené krajem, tak i v mezinárodní dopravě z České republiky do Polska, Německa, Slovenska a na Ukrajině. Dopravce chce vstoupit také na vnitrostátní dálkové spoje v Polsku, kde se mu podařilo začátkem roku získat potřebnou licenci.
Pro České dráhy by se tak otevřela daleko snažší schopnost konkurovat RegioJetu Radima Jančury, který o místo pod dotačním deštníkem usiloval téměř deset let. Dráhy tak mohou mít lepší vyjednávací pozici s kraji, které vyhlašují tendry na zajištění veřejné dopravy.
Pokud se prodej skutečně podaří vyjednat, získají dráhy mimo desítek tisíc zákazníků, také kompletní vozidlovou flotilu Sirius, nakupovanou v současné době v Číně.
Do vedení Leo Expressu vstoupil v minulém roce Leoš Novotný starší, miliardář a bývalý majitel potravinářské firmy Hamé. Od začátku roku také pracuje jako výkonný ředitel firmy bývalý šéf Škody Transportation Pavel Spilka. A právě Novotný st. poskytl desítky milionů na nákup pěti jednotek Stadler Flirt, které dopravce stále splácí a se kterými na domací trh vstupoval.
Cíl personálních změn byl zřejmý: akcelerovat zisk, do kterého se firma horko těžko dostala v roce 2018 – poprvé od svého vzniku. Tehdy šlo o 2,5 milionu korun. Vloni se jí podařilo překročit v obratu miliardu korun, konsolidovaný zisk by měl být za loňský rok v řádu desítek milionů. Počet cestujících meziročně stoupl o více než třetinu a přesáhl 2,4 milionu, letošní rok ovšem taková čísla nepřinese a firma musí myslet i na závazky, které má.
Zdá se, že vstup otce Novotného do firmy Leo Express, spustil detonace o nutnosti prodeje značky, která zatím hledá sama sebe, a která se nejspíš bez strategického partnera najít ani nikdy nemůže. Prodejem tak chce pragmatik a byznysmen zachránit nejspíš jen to, co se za několik let nepodařilo jeho synovi, tedy přivést LE do černých čísel a expandovat. Expanze jde firmě lépe, mimo převzetí nad propastí balancujícího TigerExpressu, firma v osobní dopravě uvnitř ČR hraje spíše roli doplňové služby silnějších hráčů.