Neuvěřitelných 83 let oslavila na konci léta fenomenální japonská automobilka, která dala světu nejprodávanější osobní auto planety, revoluční přístup k výrobě a mnoho patentů, z nichž ty nejmodernější poskytla zdarma konkurenci, aby posunula automobilový trh dál. O kom je řeč? Samozřejmě o legendární značce Toyota.
Když v roce 1937 zakládal Kiichiro Toyoda společnost Toyota Motor, mohl jen snít o tom, že se jeho továrna jednou dostane mezi největší světové automobilky, a že bude desetiletí diktovat styl automobilovému trhu. Tak třeba systém výroby „just-in-time“ – přesně stanovené množství autodílů podle objednávky konkrétního auta předem, bez zbytečných zásob navíc – představil Kiichiro v roce 1938 a dnes jde o standardní přístup většiny vyspělých automobilek.
Další, a možná i nejzářnější úspěch celé Toyoty se jmenuje jednoduše Toyota Corolla. První model vyjel z továrny už v roce 1966 a díky spolehlivosti a dokonalému provedení, které skvěle vyhovuje běžným řidičům, se stala v roce 2019 po patnácté za sebou nejprodávanějším modelem světa. Pozoruhodná vítězná šnůra se Corolle povedla i přesto, že se o tomto typickém sedanu či hatchbacku mluví jako o konzervativním autě, které není ničím převratné.
Celkem 12 generací si však dokázalo udržet nastavenou laťku, funkčnost, dobrou vybavenost a jistotu, že Corolla řidiče nemůže zklamat. Šoféři si navíc mohli vybírat z nejrůznějších provedení, včetně kombi, elegantního kupé nebo MPV, a s pohonem na klasický benzin nebo turbodiesel.
Logicky je pak jedna z nejprodávanějších značek světa hojně zastoupena i v nabídce ojetých vozů: „Ačkoli mezi největší české oblíbence patří modely tuzemské Škody, ze zahraničních automobilek patří Toyota rozhodně mezi přední značky. Stále si u nás nachází své zákazníky, kteří chtějí Toyotu pro její pověstnou funkčnost a spolehlivost,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA AUTO a dodává: „Aktuálně máme na skladě XXX kusů značky Toyota, která je jasným leaderem mezi hybridy.
Corolla se již stihla představit i jako elektrický hybrid. Právě elektromobilita je téma, které Toyotu v posledních letech opět žene vpřed. Například dala život značce Lexus, která je brána jako synonymum pro luxusní a moderní auta na nejmodernější hybridní pohon. Nedávno Toyota přímo šokovala automobilový svět, když zdarma nabídla konkurenci neuvěřitelných 24 tisíc patentů na elektrifikaci vozů.
A ne že by šlo o nefunkční nebo překonané nápady: Motivací k takto neobvyklému kroku byla Toyotě snaha o co nejrychlejší rozšíření elektrovozů po celém světě. Dnes je Toyota nejrozšířenější společností světa a jednu z devíti evropských výroben má i přímo v Česku. Kolínská továrna se navíc brzy rozroste o tři nové haly, které se v současnosti budují pro výrobu nové Toyoty Yarris.