Liberecký kraj bude v brzké době pořádat tendr o zajištění dopravní obslužnosti. Do miliardového tendru se v současné době hlásí na devět velkých dopravních firem. Kraj chce v desetiletém kontraktu vybrat jednoho dopravce s nejlepší cenovou nabídkou. Problémy ze střetu zájmů může mít ale firma Bus Line, která skrze své lidi chtěla ovlivňovat doporučení dopravního výboru Libereckého kraje.
Na celou kauzu upozornila Transparency International, která uvedla dvě problematické osoby ze současného, případně bývalého vlivu v Bus Line. V současné době Jiří Vařil a František Chlouba pracují pro krajský dopravní výbor, v čemž Transparency International spatřuje jasný a zcela prokazatelný střet zájmů, neboť ze zatím současného jednání vše nasvědčuje v protěžování firmy BusLine ve které oba měli v minulosti své zájmy.
Vyvádění veřejných peněz ve formě zmanipulovaných tendrů
Přiklad s BusLine tak nejspíš zamíří k soudu. Není to ovšem první takový případ, kdy dochází doslova k vyvádění veřejných financí ve prospěch zmanipulovaných a ne zcela transparentních výběrových řízení a tendrů. V nedávné době vypracovaný audit ze smlouvy mezi městem Liberec a dopravcem BusLine Semily jasně deklaruje, že kdyby město (jako faktický majitel svého Dopravního podniku) zajišťovalo dopravní obslužnost vlastními silami, ušetřila by městská pokladna 12 milionů korun ročně.
Třináct autobusů DPMLJ s pohonem na CNG využívá v Jablonci společnost BusLine za naprosto netržních podmínek. V současné době je spolupráce mezi DPMLJ a BusLine pro řadu lidí z oboru neudržitelná, dle některých zaznívají i komentáře, že by BusLine pro uchování svého renomé a jména, neměla do nově vyhlášeného krajského tendru vůbec vstupovat s už tak zprofanovanými jmény pánů Vařila a Chlouby.
Český střet zájmů – všichni to ale myslí dobře pro lidi a veřejné finance
Chlouba je nyní místopředsedou dozorčí rady BusLine, pan Vařil byl do listopadu 2012 dokonce předsedou představenstva. Proč si kraj dosazuje do zásadních výborů takové lidi, je
nepochopitelné ani pro iniciativu Změna pro Liberec. Oba pánové navíc výboru vysloveně doporučují jak by takové výběrové řízení na veřejnou dopravu mělo být sestaveno. Vzniká tak
Vlastnické vztahy BusLine |
Ovládajícím subjektem je společnost GECCO Corp. se sídlem v karibském ostrovním státu Svatý Vincenc a Grenadiny, která vlastní 94,469 % základního kapitálu. BusLine a. s. vlastní 15 % akcií společnosti FVE INVEST a. s., provozující fotovoltaické elektrárny. Této společnosti poskytla BusLine a. s. jako půjčku částku ve výši 23,65 milionu Kč, kterou si sama půjčila od Mgr. Jiřího Vařila, místopředsedy svého představenstva. |
důvodné podezření že tendr má být „ušitý“ na míru dopravci BusLine. Dle pozdějšího dodatečného vyjádření Transparecy International Radima Bureše, je kauza o to více problematická, že oba pánové své ambice vůči zmíněnému dopravci vysloveně netají.
Vařil již v představenstvu BusLine nepůsobí, s firmou ale zůstává i nadále fakticky spojený. U Chlouby je střet zájmů jasně hmatatelný, oba tak přímo veřejnou zakázku ovlivňují. Dopravní výbor tak předem jasně stanovené podmínky tendru předalo krajskému zastupitelstvu, a to Chloubův a Vařilův návrh posvětilo. Dle ohlasů ze Změny pro Liberec budou nejspíš padat i trestní oznámení.
BusLine má vřelé vztahy s Dopravním podnikem Liberce a Jablonce více než vřelé. V nedávné době se stal ředitelem DPMLJ dokonce bez výběrového řízení i Luboš Wejnar, ten přišel do městského dopravce právě z BusLine. Velkou část autobusových linek DPMLJ provozuje nyní BusLine. S dopravcem jsou k tomu uzavírány na deset let bez zákonného výběrového řízení. K tomu si dopravce městu účtuje i vyšší cenu za ujetý kilometr, než který by jinak účtoval DPMLJ. K tomu využívá firma i moderní opravárenské prostory i pro své jinak linkové autobusy.
Byznys a politika – zkáza veřejných a unijních financí v novodobém tunelování
Proti tendru jako první vystoupila i ČSAD Česká Lípa. Ta doslova popisuje prorůstání politiky do byznysu s veřejnými financemi, kdy BusLine mohl ovlivňovat podmínky v předem jasně stanovené soutěže, nastínil předseda představenstva ČSAD ČL David Mahdal.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1640-busline-hrozi-stret-zajmu-o-miliardovou-zakazku-v-libereckem-kraji{/qrcodegenerator}
Pokud některá ze stran bude proti výsledku vyhlášeného tendru podávat trestní oznámení, stane se tak jeho finální podoba před podepsáním smlouvy s dopravcem neplatná. Trestních oznámení nakonec nejspíš bude padat i více, jak ze strany Změna pro Liberec, tak i z opozičních zastupitelů města jmenovitě proti členům dopravního výboru, ale i BusLine, která se snaží ovládnout regionální dopravu na Liberecku ale i městskou v Liberci a v Jablonci nad Nisou skrze dosazeného ex.ředitele z BusLine Lubošem Wejnarem.
{snippet 120}