Ačkoliv nedávno začala v pobočném závodě firmy Siemens ve Vídni výroba první jednotky Railjet Českých drah, ÖBB má již zcela jasno, které lokomotivy pro České dráhy bude na tyto vlaky poskytovat. Jednotka Railjet se má v Česku objevit už mezi jarem a létem příštího roku. Do listopadu pak bude probíhat rutinní personální školení a zácvik strojvedoucích.

 FOTOGRAFIE | FIRENET.CZ

Pro České dráhy nic problematického, má již strojvůdce kteří s lokomotivami tohoto typu u nás jezdí.

Břeclavští strojvůdci vedou své vlaky v relaci Břeclav – Praha již několikátý rok. Dráhy tak budou řešit pouze zácvik stávajících strojvůdců pro řídící vůz. Stále není také jisté, zda bude technická základna v Praze, případně si ČD nechá tyto vlaky udržovat outsourcingem v Rakousku v dílnách ÖBB. Jelikož se zcela změnilo vedení národního dopravce, z ekonomického hlediska lze předpokládat, že nejspíš domovskou základnou pro tyto vlaky bude Praha.

Čísla lokomotiv ÖBB které budou pronajaty k ČD (datumy přistavení do lakovny v Linci)

  1. 1216 233: 26.08.- 09.09.2013: CD-Railjet
  2. 1216 236: 18.11.- 16.12.2013: CD-Railjet
  3. 1216 237: 19.05.- 02.06.2014: CD-Railjet
  4. 1216 234: 09.06.- 07.07.2014: CD-Railjet
  5. 1216 235: 14.07.- 28.07.2014: CD-Railjet
  6. 1216 149: zw. Kw 51/2013 und 13/2014: CD-Railjet
  7. 1216 150: zw. Kw 51/2013 und 13/2014: CD-Railjet

České dráhy odeberou pouhých sedm jednotek Railjet. Nové vedení Českých drah v čele s Daliborem Zeleným nákup dalších osmi jednotek v polovině srpna odmítlo. Dráhy tak budou jezdit pouze v relaci z Prahy přes Vídeň do Grazu. Předchozí vedení prosazovalo nasazení těchto vlaků i na relaci z Prahy přes Bratislavu do Budapešti. Rakouská ÖBB tak bude s ČD kooperovat pouze na vlacích do Grazu.

Lokomotivy pro Railjet dráhy mají, zatím si je budou od ÖBB pronajímat

České dráhy zatím vhodné lokomotivy pro nové vlaky mít mohou. Plzeňská lokomotiva 109E / 380 ČD by proces technologického propojení jednotky Railjet Siemens s lokomotivou 380 Škoda Plzeň zvládla, pokud by neexistovala zjevná rivalita obou těchto výrobců. Siemens by musel z velké částí zpřístupnit software svých vlaků, tedy v případě, pokud by Škoda Plzeň tyto vlaky chtěla tahat svými lokomotivami. Jednání v této době ale na takové úrovni nejsou. Dráhy si tak musí lokomotivy na tyto vlaky pronajmout z Rakouska.

Německá tvrdohlavost nakonec přinese vyšší nákladovost na provoz jednotek Railjet. Spory mezi firmou Siemens a Škody Plzeň tak nejvíce finančně ponesou pouze České dráhy. Lokomotiva 109E je v současné době schválena pro všechny klíčové státy kde je jejich provoz již prakticky realizovatelný.

U ČD je k dispozici cekem 20 lokomotiv řady 380 / 109E pro potřeby kompletního zabezpečení provozu všech jednotek Railjet, jak ostatně uvažoval v minulosti i Petr Žaluda. ČD by si pronajalo jen část lokomotiv Taurus z Rakouska, zbytek by zabezpečila doposud nejmodernější flotila těchto lokomotiv, zbytek by pak ČD posílalo na vlaky jedoucí na Slovensko.

Pražští “Knedlíci” z přeshraničních výkonů do Drážďan mohou skončit

Nová flotila lokomotiv ČD 380 má schválení i pro provoz v Německu. Dráhy tak mohou nahradit značně poruchové lokomotivy 371 z vlaků jezdících do/z Německa. Dle mluvčího drah Petra Šťáhlavského ale zatím taková doba není na pořadu dne. Dráhy chtějí nové lokomotivy nasadit spíše na vlaky jezdící na Slovensko. Lokomotivy řady 371 z depa Praha Vršovice zatím slouží i ve značné poruchovosti nadále. Lokomotivy stejného typu pod označením DB180 provozuje i depo v Drážďanech. Ovšem po spojení obou spolkových zemí došlo k jejich přeřazení na vozbu nákladních vlaků.

Lokomotivy mají od Němců lidovou přezdívku “Knedlíci” což dokresluje zemi jejich původu. České dráhy mají v současné době rozvázané ruce s nasazováním lokomotiv pro dálkové a mezistátní vlaky. Dvacítka nejmodernějších lokomotiv z Plzně, může zabezpečit jak případnou vozbu jednotek Railjet přes Vídeň do Grazu, tak i na běžných vlacích z Prahy na Slovensko. Nyní i na vlaky kategorie EuroNight a EuroCity z Prahy do Drážďan a dále.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/railjet/1719-zname-cisla-lokomotiv-ktere-budou-tahat-railjety-ceskych-drah-neni-vyloceno-ani-nasazeni-lokomotiv-380{/qrcodegenerator}

Jednání na toto téma ohledně nasazování nových lokomotiv v síti DB Netz již v minulosti proběhla. Více bude zřetelné až v době, jak dopadne nasazení žlutých vlaků RegioJet v Německu, což se doposud jeví spíše jako nereálné. Ohledně spolupráce DB a RJ začínají být skeptičtí i v Německu. Deutsche Bahn o problémech s vlaky RegioJet v Česku ví, proto bude následná spolupráce DB a ČD v mnoha ohledech závislá na případném “odchodu” z realizace plánu RJ s vlaky do Německa.

{snippet 100}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments