Legendární železniční vůz Slovenská strela se dnes po více než dvou letech oprav vrátil do Kopřivnice na Novojičínsku. Zatímco před odjezdem na renovaci stál venku před Technickým muzeem Tatra, kde léta chátral, nyní bude vystaven nedaleko odtud ve speciálně postaveném proskleném depozitáři u nového Muzea nákladních automobilů Tatra. Na opravu v roce 2018 vůz odjel po silnici naložený na speciálním návěsu, dnes do Kopřivnice přijel po vlastní ose po kolejích. V Kopřivnici na vlak čekaly podél trati desítky lidí.
Slovenskou strelu Tatra vyrobila v roce 1936 a vlak bude jedním z největších lákadel nového muzea, které by se návštěvníkům mělo otevřít na podzim. „Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely,“ uvedl za automobilku Tatra Trucks Jaroslav Martínek. Tatra má navíc v plánu se Strelou vyjíždět po kolejích ven.
„Určitě bude jezdit tak, aby se těch jízd mohla účastnit i širší veřejnost. Budeme ještě vymýšlet systém, který umožní, aby se postupně každý, kdo má zájem, mohl jízdy Slovenskou strelou účastnit. Nebude to určitě jednoduché, protože zájemců bude obrovské množství,“ řekl mluvčí Tatry Andrej Čírtek.
Hejtmanův náměstek Lukáš Curylo (KDU-ČSL) řekl, že když Strela stála venku, byla v docela žalostném stavu a byly v ní udělány i zásahy, které jí neprospěly. Proto se kraj před renovací s Tatrou dohodl, že pro vlak postaví i speciální stánek, jenž bude součásti velkého projektu nového muzea. „Návštěvníci budou moci zhlédnout tuto lokomotivu nejen z pohledu pasažéra, ale budou moci se podívat i zespodu na mašinu, i z vrchu, aby zakusili unikátnost tohoto skvostu a naší jediné železniční národní kulturní památky,“ řekl Curylo.
Celkové náklady na renovaci vlaku včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun. Téměř 80 milionů z toho pokryjí dotace z Evropské unie, zbývající část poskytla společnost Tatra Trucks.
Slovenská strela je jedinou movitou památkou v Moravskoslezském kraji. Jde o čtyřnápravový motorový vůz, který byl od roku 1936 nasazený na trati Praha – Bratislava, i proto dostal takový název. Jezdil s jedinou zastávkou v Brně a byl to tehdy nejrychlejší spoj na československých kolejích. Trasu zpočátku urazil za čtyři hodiny a 50 minut, později za čtyři hodiny a 18 minut, což překonal až po 70 letech vlak typu SC Pendolino.
Curylo řekl, že Strely byly z mnoha důvodů unikátní a nadčasové. „I když měly naftový agregát, tak motor, který poháněl mašinu, byl na elektřinu, byl střídavý a pak byl stejnosměrný, takže byl v podstatě takovým hybridem nadčasovým už de facto před 100 lety,“ řekl náměstek.
Zajímavostí je i velmi vysoká rychlost, jíž Strela dosahovala díky unikátní konstrukci. „Ta lokomotiva byla oproti ostatním velmi lehká, a tak mohla i v té době dosáhnout rychlosti přes 130 kilometrů v hodině, což byl unikát i v rámci celého světa,“ řekl Curylo.
Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Je jedním ze symbolů města.
Náměstek Curylo říká v tomto článku naprosté nesmysly. Popořadě: Slovenská strela není lokomotiva, natož vlak, ale motorový vůz. „Speciální stánek“ pro Strelu nepostavil kraj, ale Tatra. Strely neměly naftové, ale benzinové motory. Střídavý a pak stejnosměrný proud jsou totální kraviny, je vidět, že vůbec nepochopil systém pohonu soustavy Sousedík. Doporučuji odstavec „Curylo řekl, že Strely byly z mnoha důvodů unikátní a nadčasové. “I když měly naftový agregát, tak motor, který poháněl mašinu, byl na elektřinu, byl střídavý a pak byl stejnosměrný, takže byl v podstatě takovým hybridem nadčasovým už de facto před 100 lety,” řekl náměstek.“ zcela odstranit.