Nedostatek vícesystémových lokomotiv je problém dnešní doby především u Českých drah. Mimo nutnost mít určitou provozní kapacitu strojů pro dvě specifické trakční napájení (Česko má dvojí trakční soustavu, tzv. „jižní“ a „severní“) a právě nedostatek lokomotiv které mohou bez potíží přejíždět pod dráty s rozdílným trakčním napájením, se dopravci stále nedostává.
Za posledních několik dnů musí některé vlaky na severu země, řešit operativně dráhy s nákladním dopravcem ČD Cargo. Cargo v současné době zapůjčilo hned pět modernizovaných lokomotiv zvaných „Eso“.
Střídavé versus stejnosměrné trakční napájení
Nasazování trakčních vozidel je už po řadu desetiletí v tehdejším Československu, později i po rozdělení obou států, jednoznačně provozně složitější, než u států které mají jednotné napájecí napětí ve svých trolejích. V Česku je „severní“ síť napájena 3kV, a „jižní“ naopak 25kV 50Hz.
V Evropě jsme takto řešenou trakční soustavou doslova unikátem, stejně rozdělené trakční napájení je i na Slovensku, kde v poslední době stát přiživuje myšlenku jak napájecí soustavu sjednotit pod jedno trakční napájení.
V současné době národnímu dopravci schází až 22 vícesystémových lokomotiv, včetně nutných záloh. Poslední nákup takových strojů se začínal uskutečňovat už od roku 2009, a to od firmy Škoda Transportation. Firma tak dodala s řadou technických a schvalovacích komplikací, dvacítku lokomotiv pod označením 109e, která nese „civilní“ označení 380 „Emil Zátopek“.
Drahy tak nedostatek vícesystémových lokomotiv řeší zapůjčením od „svého“ nákladního dopravce ČD Cargo. Cargo naopak disponuje velkým počtem modernizovaných lokomotiv řady 363, které z dnešního pohledu jsou nosným pilířem nákladní vozby, i mimo území České republiky. Dvojí trakční soustava omezuje expanzi i soukromých dopravců, paradoxně dražší vozidla jsou ta, která jsou určena pro provoz pod více druhy napájecích soustav.
750 V ss 15 kV, 16,7 Hz 3 kV ss 1,5 kV ss 25 kV, 50 Hz neelektrizováno