V plzeňské části Skvrňany začala téměř dva roky trvající přestavba domažlické železniční trati a přilehlé hlavní silnice za 1,1 miliardy korun. Jde o třetí etapu modernizace plzeňského uzlu, která si do roku 2023 vyžádá 6,5 miliardy Kč a nyní je za polovinou. U zastávky Plzeň-Skvrňany vznikne nová dvojkolejná železniční trať, v Domažlické ulici pak přeložka silnice I/26 (Plzeň-Domažlice-Německo) mimo obytnou zónu.
Evropský fond CEF podpoří projekt více než 70 procenty způsobilých nákladů.
„Takzvaný přesmyk domažlické trati je kombinací modernizace, rekonstrukce a rozšíření stávající dopravní infrastruktury, a to jak železniční, tak silniční,“ uvedl Nejezchleb. Dodal, že nejsložitější bude estakáda, tedy mimoúrovňové křížení domažlické trati s vozovkou. Silnice nad Domažlice povede nad železnicí.
Jde o 2,5 kilometru dlouhý úsek. Podle Davida Sichrovského ze sdružení Swietelsky, bude nejnáročnější přestavba přesmyku. kde se v jednom místě ve třech výškových úrovních zrekonstruují tři tratě a tři mosty bez přerušení provozu během většiny prací. Ty skončí na podzim 2019, ale nová přeložka silnice na Domažlice s nadjezdem bude zprovozněná ještě letos. Součástí projektu, na němž SŽDC spolupracuje s městem Plzní, budou kromě výstavby nové silnice ještě rekonstrukce ulic Na Pile, Na Výspě a Domažlické i úprava Břeňkovy ulice.
Podle SŽDC by práce na nejdůležitější železniční křižovatce v regionu měly být hotové v říjnu 2019. Už loni na podzim se provedly demolice budov a vykácení stromů a křovin za 20 milionů Kč.
Modernizace přesmyku umožní rychlejší průjezd vlaků Plzní. Na konec stavby navíc v příštích letech naváže připravovaná modernizace koridoru Plzeň – Domažlice – státní hranice, která zásadně urychlí osobní i nákladní dopravu z Prahy přes Plzeň do Mnichova. Všech pět etap už se podle Nejezchleba projektuje.
Práce na dnes zahájené etapě zastavily na tři měsíce, do 30. května, provoz vlaků z Plzně do Domažlic. „Nahradili jsme všechny regionální vlaky v úseku Plzeň – Vejprnice a dálkovou dopravu v úseku Rokycany – Nýřany. Využíváme dálniční obchvat Plzně a tím pádem stíháme jízdní doby,“ uvedl obchodní ředitel Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný. Výluka v úseku bude ještě deset dní v září 2018.
Železniční stanice Plzeň patří mezi významné uzly v Česku. Ústí do něj šest tratí regionálního, celostátního i evropského významu. Tratě směrem od Prahy do Chebu, do Domažlic a také do Českých Budějovic jsou součástí evropské železniční sítě TEN-T. Ve směru z Prahy do Chebu je uzel součástí III. tranzitního železničního koridoru, který protíná ČR od slovenských hranic přes Ostravu, Olomouc, Pardubice a Prahu až k hranici s Německem v Chebu. Do uzlu ústí ještě tratě z Klatov a Žatce.