Německý přepravce v těchto dnech požádal České dráhy, zda mohou zabezpečit provoz vlaků z Prahy do Hamburku i v roce 2014. RegioJet, který měl již v roce 2013 vstoupit na toto přepravní rameno se svými vlaky, tak nejspíš nesplní ani termín roku 2014, kdy měl na této trati své žluté vlaky provozovat ve vlastní režii ve spolupráci s Deutsche Bahn.
{snippet 155}
Fotografie: RegioJet
Proto vše nyní opět musí „zachraňovat“ České dráhy, ty mj. provozují v této relaci již řadu nových a rekonstruovaných osobních vozů. Deutsche Bahn jednoznačně nepotrvdilo, zda vstup na své koleje umožní zcela novému dopravci, který chtěl mj. své vlaky provozovat s osobními vozy odkoupenými od ÖBB. Ovšem na lince z Prahy do Ostravy jezdí pouze 2.třída, DB požadují i 1.třídu. Tu ale RegioJet nemá ani ve svém vozovém parku. Navíc německé dráhy podmiňují, aby v soupravě byl řazen i jídelní vůz.
Ačkoliv Aleš Ondrůj argumentuje, že jednání probíhají úspěšně, v současné době RegioJet nemá pro tuto linku ani jeden vhodný vůz. Německé dráhy si zakládají na kvalitě vozového parku, stejný požadují i po dopravcích, jezdících v jejich vlastní síti. Pakliže RegioJet nabídl pouze vozy odkoupené od ÖBB, je odkad vstupu žlutého dopravce zcela logickým krokem ze strany Deutsche Bahn.
České dráhy chtějí v této relaci navíc provozovat i zcela bezbariérová vozidla. „Tato trasa je pro nás zásadní, nepředpokládáme, že by ČD zcela rezignovalo na provozování vlaků do Hamburku přes Berlín. Své vlaky chceme provozovat i v roce 2014 pokud RegioJet v této relaci skutečně své vlaky začne provozovat. V současnosti s námi jednají Deutsche Bahn o provozování vlaků i po roce 2014.“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Na trati mezi městy Drážďany a Berlínem jezdí ale i řada jiných vlaků v režii jiných dopravců. Převážně ÖBB a MÁV. Tedy vlaky Vindobona a Hungaria, ale také EuroCity Jan Jesenius. Není tedy pravdou, že v této trati nejezdí mimo DB a ČD nic jiného, jak argumentoval špatně mluvčí RegioJetu, Aleš Ondrůj. Pakliže se někdy s vlaky RegioJet na trase do Hamburku cestující setkají, nebude to dle dopravních analytiků dříve, jak v roce 2020. Firma Radima Jančury nemá v současné době dostatečné provozní kapacity, aby tuto trať pokryla zajištěním plnohodnotného provozu.
Již dříve DB jednoznačně odmítlo, že by poskytlo soupravy pro provozování vlaků firmě RegioJet, který by dodal jen provozní personál. Dle vyjádření Deutsche Bahn z června letošního roku bylo zřejmé, že RegioJet si musí kapacitu pro provoz mezi Prahou a Hamburkem obstarat sám. Také zatím není ani jisté, zda se firma na prestižní trať spojující obě města, někdy vůbec dostane.
Díky vyloučeným Českým drahám z jednání o provozování vlaků této relace, byl zrušen nákup jednotek RailJet v opci od ÖBB s výrobcem Siemens. Nakonec dráhy v současné době vyjednávají nákup nejméně 7 souprav pro provoz mezi Prahou a Vídní, resp. Villachem. Vedení státních drah mělo v plánu, že tyto vlaky špičkové kvality bude provozovat i v relaci právě mezi Hamburkem a Vídní, z toho nakonec sešlo, neboť DB jednalo později už jen s firmou Radima Jančury.
{snippet 100}
- České dráhy ruší nákup jednotek RailJet
- Jednotky RailJet pro Česko jsou minulostí, nemáme na ně peníze, zní od šefa drah
- Dráhy jednají o zakoupení jednotek RailJet pro trasu z Prahy do Vídně