Ministerstvo dopravy slibovalo nástupem soukromých dopravců lepší komfort i služby, ale zatím to vypadá, že od púvodní myšlenky se záměr vzdaluje čím dál více. Arriva má problémy ve Zlínském kraji, na Liberecku její vlaky nevyjedou kopec, v Praze mají potíže prakticky v celém úseku od Dejvic po Kladno – vysoké stoupání do kopce.
U některých motorových vozů, převzatých jako vyřazené od Deutsche Bahn, jsou problémy s převodovkami, případně nevyjetí něktetých spojů pro celkovou neschopnost vozidel. Dopravce nabrané výkony nezvládá ani manažersky, Zlínský kraj pohrozil sankcemi, a odeslal vytýkací dopis. České dráhy nabízejí pomoc, a výkony převzít zpět.
Tím vším ale problémy nekončí, právě naopak. Situaci začal sledovat také organizátor PID (Pražská integrovaná doprava), nelíbí se mu neustále zpoždění vlaků mezi Prahou a Kladnem, kde za tyto spoje dopravci platí. Podle vyjádření PID, provozovatel zadavatele ubezpečoval ještě koncem léta, že jeho vozidla jsou pro tak sklonovou trať jakou Praha – Kladno je, více než vhodná. Bohužel tomu tak není.
Arriva si vzala velké sousto
Korunu všemu nasadil mluvčí Arriva vlaky, Martin Farář: Dynamické vlastnosti našich vlaků jsou stejné jako ty, které provozují České dráhy – které také Arriva na mnoha tratích vystřídala (pozn. autora). Vše vyvracel pak ještě v pondělí mluvčí drah Radek Joklík: Arriva nepravdivě uvádí, že technická způsobilost i dynamické vlastnosti svých vlaků, jsou srovnatelné s vlaky Českých drah. Podle mluvčího ČD je to nesmysl, na zmíněných úsecích mají problémy pouze nevhodná vozidla které Arriva nasazuje..
K tématu:
Dočasné omezení přímého spoje Prahy s Nitrou je pouze překlenovací období, přes které chce dopravce vyřešit technické nedostatky s vozidly na jiných tratích. Arriva je sesterskou firmou státem ovládaných Deutsche Bahn, ta do svých filiálek v zahraničí posílá pouze vyřazené motorové vozy, které by v opačném případě nechala sešrotovat.
Pokud tedy Zlínský kraj přikročí k ukončení smlouvy s firmou Arriva, bude to v České republice první případ, kdy zadavatel dopravce vyřadil z dúvodů technické nezpůsobilosti a nedostatků v praktickém provozu. Organizátor PID situaci zatím monitoruje, hlubší analýza proběhne na začátku ledna, kdy se vyhodnotí stav nedodržování jízdních řádů a vynechávání spojů. Podle informací které má redakce Magzine.cz k dispozici, nehodlá údajně PID tolerovat provozní neschopnost dopravce.