1. Českou železnici čekají od prosince velké změny. Na části tratí nahradí České dráhy soukromníci. Jiní dopravci přinesou sice zpravidla vyšší komfort, cestující si ale budou muset zvykat na složitější tarif, který se navíc bude lišit kraj od kraje. Změny ale čekají i tam, kde státní dopravce zůstává. Kvůli požadavkům jednotlivých krajů nebudou dráhy v některých spojích moci prodávat svoje jízdenky.

2. Počátek liberalizace železnice v ČR

V 90. letech se na českých kolejích začaly objevovat první vlaky s logy jiných dopravců než Českých drah. V polovině dekády převzala provoz na jihočeských úzkokolejkách společnost Jindřichohradecké místní dráhy, na několika lokálkách v příhraničí začaly jezdit dopravní dcery firem Viamont a OKD a po povodních v roce 1997 převzala trať z Šumperka do Koutů nad Desnou firma Železnice Desná, za níž stálo sdružení obcí nespokojené s tím, že státní dráhy neplánovaly povodní poškozenou trať opravit.

Trať do Koutů nad Desnou se rozhodl od státních drah převzít a zachránit místní svazek obcí. dlouho zajišťoval dopravu svými vozidly, která provozoval Connex (později Veolia a ještě později Arriva). Po elektrizaci v roce 2016 však začaly do Koutů jezdit České dráhy s přímými elektrickými vlaky z Olomouce

Žádný z těchto dopravců ale o zakázky od státu, později od krajů, nesoutěžil, šlo spíše o pomyslné drobky, o které neměly České dráhy zájem a soukromníkům je docela dobrovolně přenechaly. S provozem ostatně většinou i pomáhaly, třeba z Trutnova do Svobody nad Úpou léta jezdil motorový vůz ČD a Viamont „jen“ dodal personál. Není ostatně divu, dráhy si tehdy mohly vzít do úst Ludvíka XIV. Nebyly jen státní akciovkou jako dnes, byly státní organizací.

Změnilo se to v roce 2003. Rozdělení státních drah na státní Správu železniční dopravní cesty, akciového dopravce České dráhy a také Drážní inspekci alespoň teoreticky nastavilo podmínky k liberalizaci dopravy, která měla státu přinést úspory v dopravě a zároveň ponechat v jeho rukou klíčovou infrastrukturu. Dalším krokem pak bylo převedení financování regionální dopravy na kraje. Ty si tedy mohly říkat, kam a jak často mají vlaky jezdit, na druhé straně za to také musely platit, ale tím pádem mohly také samy dopravce vybírat.

První vlaštovka: Karlovy Vary – Mariánské Lázně

První železniční soutěž vypsal Karlovarský kraj, a to již v roce 2005. Šlo o trať z krajského města do Mariánských Lázní. A hned v ní vyhrál alternativní dopravce Viamont (alternativní dopravci jsou ti dopravci, kteří nevzešli z bývalých státních organizací – takoví se obvykle označují jako národní dopravci; alternativní dopravci mohou být soukromí, mohou patřit například krajům nebo jde i o dcery jiných národních dopravců jako v případě Arrivy, která patří německým DB, – pozn. red.).

O zakázku, která se týkala pětiletého období 2006 až 2010, usilovaly tři společnosti: Viamont, České dráhy a také Railtrans, což byla společnost, která v té době jezdila mezi německými městy Eibau a Žitava s peáží přes Varnsdorf (později zde začaly vlaky i zastavovat). Viamont jezdil od 90. let na trati Sokolov–Kraslice, kraj s ním tedy již měl zkušenost, a na mariánskolázeňské trati si řekl o cenu 25,6 milionu korun za rok.

Viamont po vítězství v soutěži nasadil jednotky RegioSprinter, které však nepatřily jemu, nýbrž německé společnosti Vogtlandbahn. Vedle mariánskolázeňské trati je Viamont používal také na trati Sokolov–Kraslice

Tehdejší hejtman Josef Pavel (ODS) vyčíslil, že tak kraj oproti dosavadnímu systému uspoří necelých šest milionů ročně. Navíc soukromý dopravce slíbil nasazení vozidel RegioSprinter pronajatých z Německa. Ty byly oproti dosavadnímu standardu v podobě motorových vozů 810 výrazným pokrokem, byly nízkopodlažní, klimatizované, se silnějšími motory…

České dráhy proti nim sice nabízely nově rekonstruované Regionovy, ani tak ale neuspěly. Kraj jim vyčetl, že jezdily na jeho vkus příliš draze – tendr vypsal poté, co dráhy požádaly o navýšení celkového příspěvku na dopravní obslužnost na další rok o 24 milionů. Hejtman si přitom stěžoval, že ČD nebyly schopny vyčíslit ekonomiku provozu na jednotlivých tratích.

První železniční soutěž ale také hned ukázala, že to vůbec nepůjde hladce. Tendr proběhl poměrně pozdě, výsledek vyhlásil kraj až v polovině listopadu 2005, takže pokud měl nový dopravce nastoupit od ledna 2006, zbyl mu – po odečtení Vánoc – jen měsíc na přípravu. Navíc na trať nemohl.

ČD již měly přidělenou kapacitu dráhy na další rok, takže bylo prakticky jisté, že se nástup Viamontu zpozdí. Nejprve se hovořilo o dvou měsících, ale nakonec dráhy jezdily mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary až do prosince 2006, kdy se měnil jízdní řád, prakticky tedy o rok déle. Následně ale již musely pozice vyklidit historicky prvnímu vysoutěženému železničnímu dopravci.

Ten mimochodem jezdí na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně dodnes, nikoli však již na základě soutěže. V roce 2009 prodloužil Karlovarský kraj o deset let všechny smlouvy – Českým drahám i Viamontu.

3. Arriva vyjede s motorovými rychlíky kolem Prahy

Pro cestující v okolí hlavního města bude největší změnou nástup soukromého dopravce Arriva na rychlíky, které dosud provozovaly České dráhy. Změna dopravce se týká linek z Prahy přes Turnov do Tanvaldu, Rakovníka, Příbrami a Českých Budějovic. Modrozelené vlaky společnosti Arriva nahradí státní České dráhy také na rychlících z Kolína do Nového Boru.

Jízdenky

Na těchto rychlících bude na území Prahy a Středočeského kraje platit tarif Pražské integrované dopravy (PID). Pro cestující s platným kuponem či jednotlivými jízdenkami PID se tedy nic nemění. V jiných případech využijí tarif Arrivy.

Na Zlínsku od prosince vyjede Arriva, kraj také zaplatí více peněz. Opozici se vyšší náklady na železniční dopravu nelíbí

Na ostatních tratích, kde budou dál jezdit České dráhy, zůstává vše při starém. Dál budou platit jak jízdenky Českých drah, tak PID. Jednotlivé jízdenky mohou cestující kupovat i elektronicky, a to pomocí aplikace PID Lítačka. Do té během prosince přibude i možnost koupit dlouhodobý kupon.

Služby pro cestující

S příchodem Arrivy se na zmíněných tratích drobně zvýší i komfort cesty. Lidé budou moci nově využít wi-fi připojení. Arriva pro své spoje použije starší německé motoráky, které letos modernizovala. Ani tyto vozy ale nenabídnou cestujícím klimatizaci.

Deutsche Bahn finalizuje podmínky prodeje dcery Arriva. Zadluženost koncernu by se snížila o třetinu

Deutsche Bahn zvažuje poslat Arrivu na burzu, případně některé její divize odprodat

4. Mezi Brno a Ostravu vyjede RegioJet. České dráhy zde končí

Největší změnou na dálkových linkách bude nástup soukromého dopravce na trať spojující druhé a třetí největší město v zemi. Dotované rychlíky společnosti RegioJet budou ale proti jejím expresním vlakům, které jezdí z Prahy, jiné. Ve „dvojce“ standardní servis včetně kávy zdarma nebude, cestující se ale i tak dočkají většího komfortu než dosud.

Jízdenky

RegioJet prodává jízdenky na své rychlíky přes internetové stránky, mobilní aplikaci, na svých pobočkách a ve vlaku. Proti Českým drahám bude většina jízdenek levnějších. Cestující s kreditovou jízdenkou, která je zdarma, zaplatí mezi Brnem a Ostravou sto korun. Bez ní o 19 korun víc.

RegioJet zezelená. Nové vlaky pro Ústecko opustí na žádost kraje tradiční žlutou

Služby pro cestující

I když vlaky mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem zežloutnou, servisu jako na ostatních linkách RegioJetu se cestující nedočkají. Místo čtveřice tarifů RegioJet mezi Brnem a Ostravou nabídne jen dva – první a druhou třídu.

Ve druhé třídě nebude chybět wi-fi či klimatizace. Občerstvení si budou moci lidé dokoupit přes aplikaci či v bistru. RegioJet na trasu nasadí starší vozy, které částečně modernizoval.

RegioJet ukázal, jaké vlaky nasadí od prosince mezi Brno a Bohumín. Káva zdarma zatím není jistá

Část z nich stále není vybavená automatickým otevíráním dveří, cestující si budou muset poradit s klasickou klikou, kterou znají ze současných starých vozů Českých drah. „RegioJet počítá s tím, že do budoucna se bude složení souprav a rozsah palubních služeb dále upravovat – aktuálně se jedná o první fázi podoby souprav a palubního servisu, které bylo možné zajistit v krátkém časovém rozmezí mezi podpisem smlouvy a datem zahájení provozu,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet zveřejnil ceny na první dotované lince. Tahounem už nebude káva zdarma pro všechny

5. Na Moravě částečně končí platnost jízdenek ČD. Nově budou „krajské“

Největší změny v jízdném pocítí cestující v Jihomoravském a Zlínském kraji. V tamějších vlacích Českých drah totiž přestanou paradoxně platit jízdenky Českých drah. Kraje si totiž do nových smluv prosadily, že budou dopravci prodávat jen jejich krajský tarif.

Jízdenky

Cestující si budou kupovat jízdenky za krajský tarif. V Jihomoravském kraji mohou k nákupu využít i mobilní aplikaci IDS JMK Poseidon. Složitější bude situace ve Zlínském kraji, kde si budou lidé muset koupit krajské jízdenky, které budou zatím platit jen ve vlacích, nikoliv v autobusech.

České dráhy chtějí v Jihomoravském kraji od ledna nabídnout prodej krajských jízdenek pomocí svého internetového obchodu. „Tyto jízdenky nebudou přestupní na jiné druhy dopravy a dopravce, ale zákazníci se díky tomu budou moci odbavit přes naše on-line prodejní kanály, jak jsou zvyklí,“ uvedl pro Aktuálně.cz mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Služby pro cestující

Služby se zásadně nezmění. V Jihomoravském kraji dojde ke zvýšení kvality vlaků až za několik let, kdy kraj dokončí avizovaný nákup nových vozidel, ve Zlínském pak vyjede na několik spojů nově Arriva s mírně modernějšími vozy, než na jaké jsou dosud lidé zvyklí.

Na jižní Moravě přestanou od příštího roku platit jízdenky Českých drah, nově budou „krajské“

6. Leo Express vyjede na Orlickoústecku, i zde České dráhy končí

Společnost Leo Express výrazně posílí v okolí Ústí nad Orlicí. Město se stane přestupním uzlem, kde budou stavět jak regionální, tak dálkové vlaky společnosti.

Jízdenky

Jízdné bude zpravidla nižší než stávající tarif Českých drah. Cestující si bude moci jednotlivé jízdenky koupit v pokladnách, ve vlaku či pomocí mobilní aplikace Leo Express. Společnost už zahájila prodej jízdenek.

„V našich vlacích bude platit krajský tarif IREDO, díky kterému budou moci lidé snadno přestupovat na návazné vlaky a autobusy. Zároveň si mohou zakoupit jízdenky i přímo na spoje v síti Leo Express, které pro ně budou v průměru o několik korun levnější,“ uvedl ředitel Leo Expressu pro závazkovou dopravu Jindřich Škripko.

Služby pro cestující

Leo Express v kraji nasadí celkem pět nízkopodlažních jednotek s kapacitou 120 míst. Všechny budou vybavené wi-fi připojením a klimatizací. Vozy odkoupil dopravce ze zahraničí.

Leo Express zneužíval kompenzace slev za jízdné od státu. Ministerstvo chystá zastropování

7. Nejvíce dopravců na železnici bude v Ústeckém kraji

Vlaky nejvíce různých dopravců se budou moci projet cestující v Ústeckém kraji. Například v Mostě budou jezdit krom současných Českých drah a GW Trainu nově i RegioJet, AŽD Praha a německý dopravce Länderbahn.

Jízdenky

Cestující budou zpravidla využívat jízdenky systému Dopravy Ústeckého kraje. Ten kromě vlaků zahrnuje i autobusy. Dopravci umožní většinou i platbu kartou, počítají s ní například České dráhy či RegioJet. Jízdenky Českých drah budou ve vlacích tohoto dopravce v Ústeckém kraji platit i dál.

Služby pro cestující

Služby se budou lišit podle dopravců, kteří budou danou trať obsluhovat. Například RegioJet na své trasy nasadí ojeté motorové vozy z Německa, které budou vybavené wi-fi. Netradičně budou nabarveny na zeleno, což požaduje kraj.

Od roku 2021 sem RegioJet pošle zcela nové vlaky od polského výrobce Pesa. AŽD Praha nasadí na svou linku modernizovaný německý vůz Regiosprinter.

INNOTRANS 2014: Mohutný PESA Link na veletrhu zaujal. Díky referencím od Deutsche Bahn, zamíří další dodávky do Itálie a Rumunska

8. Další kraje a mezikrajská doprava

V ostatních krajích se z hlediska jízdenek nic zásadnějšího nemění. Ve vlacích Českých drah budou platit jízdenky tohoto dopravce. Ve vlacích dalších dopravců budou cestující využívat jejich tarif, případně tarif kraje, který pro ně většinou bude výhodnější – budou s ním totiž moci jet i návaznými autobusy či jinými vlaky.

Pro cesty, které překračují hranice krajů, by se podle mluvčího drah Radka Joklíka také nic nemělo měnit. „Pro mezikrajské cesty dál platí naše jízdní doklady všude a ve všech vlacích ČD,“ upřesnil Joklík.

Nákup jízdenky má příští rok výrazně usnadnit jednotný státní tarif. Zapojit se do něj měli podle původních plánů všichni dopravci, kterým přispívá na provoz stát či kraje. Státní podnik Cendis, který má vývoj nového tarifu na starost, vytvoří i web a mobilní aplikaci pro nákup jízdenek.

Příprava jednotného tarifu ale teď stojí a není jasné, zda se do konce příštího roku stihne dodělat. Senát totiž vrátil novelu zákona o drahách poslancům zpět a jednotný tarif, který je součástí této novely, tak zatím není uzákoněný. Další postup tak bude záviset na tom, kdy se podaří zmíněnou novelu schválit.

Celodenní síťová jízdenka ČD už nebude mít smysl. Noví dopravci o ni nemají zájem

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na