Řada z nás si jistě pamatuje dobu největší slávy kombajnu z bývalé NDR jménem Fortschritt. Kombajn pro sečení obilovin byl vyráběn v mnoha typových řadá. Firma BUSCH ale uvedla na trh model typové řady (tedy té poslední před pádem NDR) model 514. Modely nabízí celkem ve třech barevných odstínech, červená, zelená a modrá. V tehdejším Československu bylo možno spatřit tyto kombajny převážně v modré barvě – s vyjímkami i ve žluté…

 

Zemědělství v ČSSR trpělo velkým nedostatkem kombajnů, značnou část zde obsluhovala nespolehlivá a značně poruchova Tajga S12 ze Sovětského svazu, která ovšem svůj vývoj a zároveň i další výrobu ukončila tak rychle, jak pád Berlínské zdí v roce 1989. Tajga byla dodávána do traktorových a sečných stanic. Tyto nespolehlivé Sovětské kombajny postupně v širším spektru tehdejší RVHP, nahrazoval právě Fortschritt E512, pozdě typ E514. Typ E512 byl vyráběn ale součastě s nástupnickou verzí, byl zde jen rozdíl v komoditě sečení – a to luštěniny, především hrášek a fazole.

Typ E515 měl výkon motoru 125 koní, s velmi příznivou spotřebou nafty. Typ E512 měl záběr sečení nastavitelný od 3,60m do 4,20m u typu E514 již od 4,80m do 5,70m. Další možnosti typu E514 jsou velké, především také změna žacího nosného mechanismu pro sečení kukuřice, slunečnice, řezání bramborové natě před sklizní. Možností měl tento typový a konstrukčně-revoluční výsledek tehdejšího strojírenství značně obsáhlý, a na svojí dobu i nepřekonatelný od západních strojírenských výrobků pro zemědělství.

Model firma BUSCH nabízí zatím pro velikost H0 1/87. Všechny modely jsou dodávány i s podvalníkem pro přepravu sečného mechanismu při přepravě v silniční dopravě, kdy dojde k sesazení „kosy“ na podvalník a následnému spojení do soupravy pro přepravu na velké vzdálenosti, případně pro vagonování na železnici…

 

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments