ČD Cargo má v České republice první dvě nové lokomotivy TRAXX MS3, testují se nyní na zkušebním železničním okruhu ve Velimi. Cargo má velké cíle, především expanze do sousedních zemí, kde hodlá konkurovat daleko větším dopravců. Nedávno získaná licence pro provoz nákladní dopravy v Rakousku, nepatrně naznačuje plánované zařazení těchto nových strojů právě do této země.
Státem ovládané ČD Cargo už vypravuje své lokomotivy i do Německa, kam trasují své ucelené nákladní přepravy automobilky ze Slovenska a Maďarska, stroje jezdí bez nutného přepřahání až do cílových stanic přístavů v Rostoku a Hamburku.
Firma už delší dobu operuje také ve Slovinsku, Maďarsku a v Polsku, kde s partnery, případně přímo, realizuje ucelené přepravy nákladních vlaků z přístavů na severu Německa, s přístavem Koper (Slovinsko), z Hamburku do Maďarska a na hranice s Rumunskem. Řadu vlaků s partnery, dopravuje také pro automobilky v Maďarsku a na Slovensku.
Nové stroje TRAXX MS3 jsou vybaveny od výrobce zabezpeřením ETCS a komunikačním systémem GSM-R. ČD Cargo má od výrobce Bombardier objednáno zatím deset lokomotiv bez rozdílných modifikací. Nákladní dopravce už v okolních zemích pronikl na nákladní přepravy v minulosti, a to s lokomotivami Vectron od Siemensu. Lokomotivy Vectron si Cargo nakoupilo přímo, mateřské České dráhy je mají pronajaté od ELL, případně od ÖBB.
Postupné omlazování lokomotivních flotil je pro řadu velkých a středně velkých nákladních dopravců prioritou, pronikají tak snáze ze svých mateřských zemí do zahraničí. Příkladem může být Německo i Rakousko, ale také podstatně větší Francie, kde provozuje nákladní dopravu SBB, která konkuruje národnímu SNCF a Euro Cargo Rail ve vlastnictví Deutsche Bahn.
TRAXX zůstává stále na evropském trhu dvojkou za Vectronem od Siemensu. Oba výrobci nabízejí řadu modifikací, včetně hybridního pohonu, tedy v kombinaci sekundárního spalovacího motoru a primárního provozu elektrické trakce.Hybridní lokomotivy TRAXX nakupuje nyní jak SBB a ÖBB, tak v menší míře i MÁV a italská Treni.