Téměř jistý je konec možnosti cestovat vlakem mezi Prahou a Ostravou bez místenky.. Jedná se o zavedení povinných rezervací na všechny expresní vlaky, které provozují České dráhy mezi Prahou a Ostravou, čímž zanikne možnost cestovat po této trase bez předchozího plánování.
Povinnou rezervaci, kterou zatím České dráhy vyžadují v Pendolinech a dvou až třech párech „konvenčních“ vlaků, zřejmě zavedou i ve zbylých expresech. Vyrovnají se tak standardu soukromých dopravců, kteří rovněž mají všechny vlaky mezi Prahou a Ostravou povinně místenkové.
Podle Michala Štěpána z vedení drah se tak dopravce rozhodl pro „zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu“. Dráhy přitom připustily, že se na zaplněnosti vlaků projevilo zvýšení státem nařízených slev od září. Zatím hovoří o nárůstu kolem dvou, tří, možná i pěti procent.
V povinně místenkových vlacích by neměl nikdo stát v uličce či na představcích u dveří, na druhé straně hrozí, že cestující zůstanou na nádraží. ČD ale slibují, že spojení mezi Prahou a Ostravou posílí. „Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ slíbil Štěpán s tím, že pokud se předem ukáže, že bude některý povinně místenkový vlak vyprodaný, dráhy k němu přidají další vozy.
Mačkání v uličce tak nejspíš minimálně na této trati definitivně skončí. Konkrétní termín zavedení povinnosti bude podle Michala Štěpána záviset na tom, jak budou provoz vlaků ovlivňovat výluky – to by měl ukázat Roční plán výluk, který vydává Správa železniční dopravní cesty. „Předpokládám, že rozhodnutí padne k 1. únoru nebo 1. březnu,“ avizoval.