LIBEREC – Liberecký kraj, který u Českých drah objednal nové švýcarské vlaky Stadler, dal dopravci pokutu téměř tři miliony korun za jejich pozdní dodání. Moderních vlaků mělo v Libereckém kraji jezdit v polovině prosince šestnáct, i nyní však scházejí na tratích dvě soupravy. Výše pokuty zřejmě není konečná a ještě stoupne. 

„Za nedodržení nasazení požadovaných vozidel Stadler za prosinec 2011 budeme u Českých drah uplatňovat smluvní sankci 2 986 350 korun,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). Pozdní nasazování vlaků Českými drahami označil za manažerské selhání. Náměstek doplnil, že pokuta bude zřejmě ještě vyšší. Poté, co budou dodány výkazy za měsíc leden, je pravděpodobné, že bude následovat ještě další sankce. Dva poslední scházející vlaky by měly dorazit do konce února.

Dopravce chybu přiznal a pokutu hodlá zaplatit. „Některé parametry smlouvy nebyly dodrženy, České dráhy se proti pokutě nebudou odvolávat a zaplatí ji,“ reagovala mluvčí drah Radka Pistoriusová. Dodala, že část sankce bude dopravce uplatňovat i na samotném výrobci vozů. Drahám podle smlouvy hrozil finanční postih až do výše 25 milionů. Sepp však už dříve uvedl, že celou částku kraj využít nehodlá. Přitom se jedná o tratě z Liberce do Harrachova, a z Liberce do Černous na státní hranici s Polskem!

  • na trati Liberec – Harrachov – nasazení vozidel pouze z 4,79% (místo požadovaných minimálně 96%), sankce je počítána za každé procento pod stanovené plnění x 250 (násobek ceny dopravního výkonu dle ustanovení Smlouvy JHŽ) x 123,60 (cena dopravního výkonu pro tuto linku. Výsledkem je sankce vyčíslená na 2 842 800,- Kč.
  • na trati Liberec – Černousy – nasazení vozidel z 90,16% (místo požadovaných minimálně 96%), sankce je počítána za každé procento pod stanovené plnění, tj. zde 6 x 250 (násobek ceny dopravního výkonu dle ustanovení Smlouvy JHŽ) x 95,70 (cena dopravního výkonu pro tuto linku. Výsledkem je sankce vyčíslená na 143 550,- Kč.

Zpožděná dodávka podle náměstka narušila na některých železničních tratích jízdní řády, cestujícím kvůli zpožděním ujížděly na přelomu roku navazující spoje. „Máme zjištěno, že například na trase Černousy – Frýdlant – Liberec nejezdily vlaky přesně dennodenně,“ řekl Sepp. Liberecký kraj vypsal tendr na zajištění dopravy v roce 2008. Jeho podmínkou byly lepší služby a hlavně moderní vlaky. Z pěti zájemců nakonec vybral České dráhy, které nabídly nejnižší cenu za jeden kilometr – 108 korun.

Nákup moderních vlaků vyšel firmu na téměř 878 milionů, 35 procent získala z evropských fondů. Provoz na tratích má zajišťovat patnáct let.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments