České dráhy mají od čtvrtka oficiálně v provozu dlouho očekávanou aplikaci “Můj vlak”. Jedná se o víceúčelovou platformu vhyledávání spojení, nákup jízdenek, přehled výluk na trati, služby  na palubě ap. Výčet všech možností, které nyní tato aplikace bude nabízet je vskutku obsáhlý. Konkurence tak může tiše závidět.

Mimo základní výčet, umožní platforma “Můj vlak” zobrazovat i relevantní přestupy v určených stanicích, průběh jízdy konkrétního vlaku na trase, vyhledávání v jízdních řádech off-line, a to i v zahraničí. Dopravce dlouhodobě posunoval termín spuštění celého projektu, nicméně stále bylo nutné ladit některé konkrétní chyby. V součané době je systém plnohodnotný, a v dohledném horizontu jej bude možné i nadále rozvíjet, ať už o rezervace v jídelních a bistro-vozech, tak i samotné objednávky jídel před samotným odjezdem spoje. Dráhy chtějí zrcadlit běžné internetové služby do mobilních aplikací průběžně.

Dopravce má  s aplikací velké plány. Mobilní e-shop nákupu jízdních dokladů, je v dnešním srovnání s konkurencí o mílové kroky napřed. Konkurenční dopravci provozují pouze systémy nákupu jízdních dokladů, další možnosti jejich aplikace nenabízí. Touto cestou se národní dopravce dát nechtěl, proto v roce 2012 bylo rozhodnuto, že aplikace musí být univerzální a rozšiřitelná o další funkce.

Vyhledávání spojení a nákup jízdenek

Aplikace umožňuje pohodlné vyhledávání spojení vlakem ČD po České republice i do zahraničí. Do aplikace je možné doinstalovat balíčky s off-line jízdními řády pro různé země a spojení pak jde hledat i bez připojení k internetu, např. v případě nedostupnosti datového signálu. To ocení i uživatelé bez roamingových datových balíčků. Při vyhledávání je možné nastavit směrování přes konkrétní průjezdní stanice nebo zapnout filtr, který vybere spojení vhodná pro handicapované cestující nebo cestující s kolem.

Po výběru vyhovujícího spojení mají cestující možnost si přímo v prostředí aplikace zakoupit jízdní doklady, které pak předloží ve formě aztéckého kódu ke kontrole vlakovému personálu.Tato možnost je ale dostupná jen u vnitrostátních spojení. Platba je možná platební kartou, virtuálním kontem PaySec nebo pomocí aplikace MasterCard Mobile. Do budoucna ČD zvažují i vlastní předplacený kreditový systém pro zrychlenou platbu vhodnou i na ty nejkratší cesty, kdy jízdenka stojí např. 10 korun.

V seznamu nalezených spojení jsou uvedené informace o případných zpožděních jednotlivých vlaků a o výlukách a mimořádnostech na zvolené trase. V detailech spojů je také možné zapnout notifikace – krátká upozornění, týkající se jízdy zvoleným spojem (zpoždění a jeho změny, výluky a mimořádnosti na trase spoje, upozornění na přestup do jiného spoje apod.).

Vše o vlaku na jednom místě

Funkce Vlak nabízí uživatelům několik záložek, které poskytují ucelený přehled o aktuální jízdě vlaku a opatřeních provedených z důvodů výluk a mimořádností a to i u vlaků již vypravených (na trase). V záložce Palubní portál najdou cestující informace o následující a cílové stanici, přestupech a případných zpožděních, výlukách a mimořádnostech. V seznamu je uvedeno, kdy a k jakému nástupišti vlak přijede a odkud odjíždějí navazující přípoje.

Dalšími záložkami jsou Jízdní řád zvoleného spoje, který umožňuje zobrazit časy odjezdů a příjezdů s ohledem na aktuální zpoždění, a Provozní informace, které informují o poslední známé poloze vlaku. Ve zbývajících záložkách najdou uživatelé řazení vlaku, poznámky a přehled služeb nabízených ve vlaku.

Informace o stanicích a další

Pomocí funkce Stanice lze snadno zjistit všechny potřebné informace o stanicích nebo zastávkách. Základní informací u každé stanice je přehled aktuálních odjezdů vlaků včetně informací o nástupištích, u kterých spoje zastaví, a také o jejich případném zpoždění. Přehled aktuálních odjezdů je k dispozici u všech stanic v ČR bez ohledu na to, zda je v nich fyzicky nainstalován nějaký informační systém. Snadno se lze také přepnout na přehled příjezdů vlaků. Další informace o stanici obsahují popis a umístění na mapě, seznam tratí, nabízené služby ve stanici včetně jejich provozní doby a také přístupnost stanice.

Jízdenky – přihlášení uživatelé to mají jednodušší

Součástí aplikace je také funkce Jízdenky, která slouží jako správce jízdenek zakoupených v rámci uživatelského účtu. Ten je přitom pro aplikaci „Můj vlak” a pro standardní eShop ČD jednotný. Aplikace tak zobrazuje všechny jízdenky, které se k účtu vážou, bez ohledu na to, zda je cestující pořídil v prostředí aplikace nebo na eShopu ČD. Podobně jsou v historii nákupů na eShopu ČD zobrazené i jízdenky zakoupené pomocí mobilní aplikace. Uživatelé díky tomu mohou snadno zopakovat nákup jízdenek. U spojů souvisejících se zakoupenou jízdenkou jsou automaticky aktivovány notifikace.

Užitečné funkce navíc

Aplikace „Můj vlak” nabízí také možnost přidání samostatných widgetů přímo na plochu Android telefonu. Můžete si sem vložit např. odjezdovou tabuli pro vybranou stanici a mít díky tomu rychle dostupný aktuální přehled odjezdů vlaků ze stanice. Na dalším widgetu se zobrazuje palubní portál naposledy sledovaného vlaku a během cesty tak lze sledovat průběh cesty i bez otevírání aplikace. Posledním nabízeným widgetem je Jízdenka, kde se automaticky zobrazuje aktuální platná jízdenka. Díky tomu mají cestující hned po ruce jízdní doklad, který ukážou průvodčímu při kontrole jízdenek. Pro iPhone budou widgety k dispozici v některé z dalších verzí.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na