České dráhy v příštím roce zvýší většině svých provozních pracovníků tarifní mzdy o čtyři procenta. U dalších zaměstnanců, zejména v manažerských pozicích, bude růst mezd v průměru o tři a 3,5 procenta. Počítá s tím nová kolektivní smlouva, kterou podnik ve čtvrtek uzavřel s odbory. Zvýšení mezd dopravce vyjde na 400 milionů korun. V tiskové zprávě o tom informovaly České dráhy.
Společnost zaměstnává zhruba 15 000 lidí. Průměrná mzda v podniku je podle výpočtu ČTK aktuálně kolem 39 000 korun.
Šéf Českých drah Ivan Bednárik označil výsledek kolektivního vyjednávání za kompromis. „Nikdo od stolu neodchází spokojen. Zachování funkčnosti firmy a sociální smír, tak bych nazval dnešní výsledek,“ řekl Bednárik.
Zachování funkčnosti firmy #CeskeDrahy a sociální smír, tak by mohl znít výsledek letošního náročného kolektivního vyjednávání. Dnes jsme podepsali s odborovými centrálami Podnikovou kolektivní smlouvu pro rok 2022. #CeskeDrahy @OszPv #kompromis #praveted https://t.co/zEV2y937Fw
— České dráhy (@ceskedrahy_) December 2, 2021
Zároveň připomněl, že současná protikoronavirová opatření a změna cestovních návyků lidí připravila podnik o tržby v řádech miliard korun. Firmě navíc podle Bednárika skokově stoupají externí náklady. „To pochopitelně limituje možnosti zaměstnavatele zvyšovat platy a rozšiřovat benefity,“ doplnil.
Bez výraznějších změn zůstane většina podmínek a benefitů pro zaměstnance. Jedinou výraznější změnou je zkrácení dovolené o jeden týden na celkových pět u přibližně 4200 pracovníků, kteří bezprostředně nezajišťují provoz vlaků.
Pokud ale zaměstnanec dovolenou v daném roce vyčerpá, bude mít možnost v posledním čtvrtletí čerpat ještě týden placeného volna. S úpravami kolektivní dohoda počítá také u kondičních ozdravných pobytů u skupiny zaměstnanců, kteří nenesou největší zodpovědnost za bezpečnost vlakové dopravy. „To nám pomůže lépe plánovat práci a zvýšit efektivitu,“ vysvětlil Bednárik
Dráhy tak zvýší mzdy i přes současné ztráty způsobené koronavirovou krizí. Vloni celá skupina zahrnující osobního i nákladního dopravce a další dceřiné podniky hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí letošního roku pak skupina skončila ve ztrátě 217 milionů korun.