PRAHA – Profesionalita strojvedoucího z elitního vlaku SC Pendolino zabránila daleko větším škodám, než původně bylo patrné z počítačové simulace která vznikla pro pojišťovnu, České dráhy a Drážní inspekci. I díky takto poškozenému vlaku bude možné nejspíš podstatnou část vlaku opravit, expertní skupina složená ze zástupců pojišťovny, výrobce Alstom a ČD, určila soupravu jako opravitelnou. Hlavní roli ale budou mít finance.

Pro dráhy je stále prioritou oprava, nabízí se nicméně možnost zakoupení stejného typu vlaku z Itálie, což je domovina vlaků Pendolino dodnes. Pro ČD dodávala tyto vlaky firma Fiat Ferroviaria, kterou o několik let převzal Alstom, a právě Alstom nyní u svých dodavatelů zjišťuje možnosti, zda by bylo možné již prakticky dnes nevyráběné komponenty opět vyrobit.

Alstom nejspíš zajistí opravu

Alstom do poloviny srpna připraví kompletní rozpočet opravy, pokud jej dráhy schválí, může výroba náhradních dílů začít prakticky ihned. Pro soupravu vlaku 680.003 by to bylo ale něco nového. Vlaky dodávané na přelomu tisíciletí mají řadu technologických specifik na zcela jiné úrovni něž nyní, z poloviny by pak jednotka 003 měla náhradní díly z podstatně lepší odolností a charakteristikou. Ovládací prvky z místa strojvedoucího ale musí Alstom zachovat stejné, tedy ve shodě s druhým stanovištěm na opačném konci vlaku.

Náraz, při kterém do vozu vlétly dvě tuny vážící palety ocelových desek, zdevastoval jak kabinu strojvedoucího, tak i prostor za ní včetně šesti řad sedadel. Snížení rychlosti ze 160 na 142 kilometrů přispělo k tomu, že vozidlo nevykolejilo, což by vedlo k vyššímu počtu obětí i rozsahu poškození vozu. Modelová simulace na počítačích drážní inspekce jasně ukázala, že v případě vykolejení předních vozů, by tragická bilance usmrcených osob mohla být daleko vyšší. SC Pendolino je konstruováno z lehkých materiálu, zejména pak slitiny zinku a hliníku, ze kterých jsou konstruovány o skříně jednotlivých vozů.

Ne moc podobná událost s poškozením drážního vozidla mají dráhy i z minulosti. Při posunu v Drážďanech byla před lety poškozena lokomotiva řady 372 pro mezinárodní spoje Česko – Německo. Deutsche Bahn tehdy zcela zdarma, nabídla shodnou řadu dodávanou výrobcem Škoda Plzeň v osmdesátých letech. Poškozenou lokomotivu se nakonec podařilo opravit, a dráhy tak mají v provozu oba stroje.

{snippet 101}

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na