Historické parní unikáty které se vydají na trasu mezi Plzeň a Prahu, nesmí zajíždět z bezpečnostních důvodů do Ejpovických tunelů roztopené a k tomu táhnout vlak vlastní silou. Spolky které řady lokomotiv v Česku provozují, budou muset nově používat přípřež jiné lokomotivy.
Ejpovické tunely se mají otevřít v polovině listopadu, cestu zkrátí o více jak deset minut a jedná se také o jeden z nejdelších tunelů u nás. Správa železniční dopravní cesty ale pro roztopené parní lokomotivy vystavila zákaz.
Parní lokomotiva sice může být roztopena, tedy že na svém roštu bude mít oheň, nesmí ovšem celý svůj vlak táhnout vlastní silou – nesmí tedy vyvíjet tažnou sílu. SŽDC se odvolává na dokumenty Prohlášení o dráze celostátní a regionální.
Bez páry a bez WC
Plzeňský spolek nadšenců kolem parních lokomotiv berou rozhodnutí za velmi komplikující. Na trase z Plzně do Prahy vyjíždějí na své pravidelné akce, nově si budou muset hledat cestu po jiné trase, případně využívat již zmíněnou přípřež jiné lokomotivy.
Iron Monument klub který provozuje unikátní historickou parní lokomotivu „Šlechtična“, vypočítávají náklady na tisíce korun. Budou si totiž muset lokomotivu která vlak Ejpovickými tunely protáhne zcela nově pronajímat, vlastní totiž nemají.
Ejpovické tunely jsou tak zcela první, do kterých parní lokomotivy vlastní silou zajíždět nesmějí. Do všech ostatních tunelů, jako je např. tunel tzv. Nového spojení v Praze, zajíždět bez omezení mohou. Rozhodnutí SŽDC tak v Plzni nechápou.
Mimo parní lokomotivy, nesmí do Ejpovického tunelu zajíždět i starší osobní vozy bez systému uzavřeného WC. Pokud by takový vlak ve svém řazení takové vozy nevyhnutelně měl, musí personál valku zaručit, že toalety před zajetím do tunelů budou uzamčeny proti použití.