PRAHA | Společnost ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn GmbH) vznikla v roce 2002, po padesáti procentech v ní drží kontrolu firmy Prignitzer Eisenbahn a BeNEX z Hamburku. Firma nedávno ohlásila expanzi na další tratě. Mimo lukrativní hlavní tratě, provozuje ODEG ve své správě i řadu lokálních tratí malého významu. ODEG se zaměřuje převážně na regionální dopravu v okolí Berlína, zajíždí ale i se svými vlaky na hranice s Českou republikou do Žitavy.

Převážnou část tratí vysoutěžila firma na desetileté kontrakty v roce 2004. Od roku 2012 provozuje ale i expresní regionální linky. Dopravce zaměstnávající 450 zaměstnanců, a vykazuje v současné době nejvyšší produktivitu práce mezi firmami ve stejném oboru i co do velikosti. Kilometricky se ODEG podílí v regionální dopravě v oblasti Berlína v celkové výši 1450 km tratí ve své síti. A celkově také se svými 15 tratěmi ve třech regionech.

Vznikl tak silný konkurent majoritní Deutsche Bahn. V příštím roce se navíc město Berlín bude rozhodovat, zda přes letité problémy s městkými linkami S-Bahn bude dále spolupracovat právě s DB. V minulosti musela Deutsche Bahn své tratě uvolnit pro vítěze tendrů ODEG na tratích jako je Cottbus – Berlin – Wittenbegr/Wismar a Rathenow – Berlin – Ludwigsfelde. Deutsche Bahn zde provozovalo vlaky kategorie DB Regio.

Dopravce se netají ani možností, že v budoucnu bude vstupovat do dalších výběrových řízení na provoz vlaků v dalších tratích regionu. Firma vlastní celkem tři základy pro údržbu svých vlaků v Eberswalde, Parchimu a Görlitzu. Provozuje na 63 jednotlivých vlakových souprav: 35 vozů Regio Shuttle RS1 (známé i v Česku), 6 Desiro, 6 GTW a 16 souprav KISS. Stáří vozů je u ODEGu max. do 10 let a dopravce průběžně vozidlový park obnovuje za vozidla nová.

ODEG, jako učebnicový příklad pro RegioJet Radima Jančury

Právě tento dopravce jasně ukazuje, jakým způsobem lze efektivně vykonávat zisk na dotovaných tratích bez přímé konkurence Deutsche Bahn nebo městkým linkám kategorie S-Bahn. Dopravce nevstupuje přímo na tratě kde provozuje své vlaky státní firma Deutsche Bahn, dopravci si tak na jedné z mnoha tratí nekonkurují – což je naprosto jiný případ v porovnání s Českou republikou, kde na jedné tratí jezdí celkem tři dopravci.

Český model by byl v Německu těžko realizovatelný, jedná se zde pouze o legislativní pochybení. Že je u nás provozována na hlavním tranzitním rameni celkem trojí konkurence, je pro Evropské porovnání taktéž věc nevídaná. Legislativa otevírání traní není brzděna svévolí státu, nýbrž soukromým sektorem který státu naopak problémy přidělává. Viz. článek: Liberalizaci železnice neohrožuje stát, ale soukromý sektor nekonečným řetězem stížností vůči státu

Ovšem jedna věc je liberalizace železnice, druhá pak schopnost zabezpečit dopravní výkony výhercem takového tendru. Z pozice žlutého dopravce RegioJet je patrné, že dopravce má s provozováním svých vlaků značné problémy. I přes sílící kritiku Radima Jančury vůči státu, dostával se RegioJet sám do kleští v kritice ze strany cestujících a Drážního úřadu.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1717-dopravce-odeg-kolem-berlina-posiluje-mimo-lukrativni-trasy-provozuje-i-lokalni-trate{/qrcodegenerator}

Malé firmy jako ODEG nebo Prignitzer Eisenbahn profitují na své efektivitě a spolehlivosti. Nelze tratě ve vlastnictví státu přehrávat do soukromých ruk společnostem, které nejsou schopny v mnoha ukázkových příkladech zabezpečit provoz svých vlaků i na jediné lince, v tom je ODEG vskutku učebnicovým příkladem pro RegioJet Radima Jančury.

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments