Hospodaření Českých drah bylo v prvním pololetí ztrátové, ale zároveň byl propad výrazně menší než v úvodu covidové pandemie – meziročně se ztráta zmírnila téměř o 1,8 miliardy korun na 217 milionů. Na výsledku má zásluhu hlavně nákladní doprava, kterou letošní opatření proti koronaviru ovlivnila méně než loňská. Naopak osobní doprava se stále potýkala s dopadem vládních restrikcí a skončila ve ztrátě více než půl miliardy korun.
V letošním prvním pololetí byly déle než dva měsíce uzavřeny hranice zprvu některých a později všech okresů, do pozdního dubna platilo omezení volného pohybu a zavřené zůstávaly restaurace i hotely.
V osobní dopravě Českých drah se to projevilo více než půlmiliardovou ztrátou. Generální ředitel drah Ivan Bednárik i minus 0,58 miliardy však považuje za poměrně dobrý výsledek vzhledem k loňské ztrátě osobní dopravy 1,92 miliardy v prvním pololetí. Rozdíl je podle něj výsledkem úsporných opatření, které dráhy po jeho příchodu zavedly.
Tržby z osobní přepravy totiž klesly o více než 12 procent na 2,42 miliardy korun.
Klesl počet pasažérů i najeté kilometry
Cestujících ve vlacích dopravce vlastněného ze sta procent státem v letošním prvním pololetí meziročně ubylo. Dráhy sice ztratily část výkonů ve prospěch konkurence – od loňského prosince jezdí na dvou rychlíkových linkách Arriva – ale propad byl mnohem výraznější.
„V osobní dopravě bylo během prvních šesti měsíců roku 2021 přepraveno 50,3 milionu cestujících. To je meziročně o 9,5 milionu zákazníků méně. Nižší byl přepravní výkon i průměrná vzdálenost, kterou lidé ve vlacích ujeli,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová.
Průměrná přepravní vzdálenost činila v letošním prvním půlroce 40 kilometrů, klesla tedy o tři kilometry.
Ztráta celé skupiny Českých drah byla více než o polovinu nižší než ztráta osobní dopravy. Pomohly tomu výsledky dceřiného nákladního dopravce ČD Cargo, který uzavřel pololetí se ziskem 247 milionů, zatímco loni byl v mírné ztrátě. Oproti loňskému prvnímu pololetí přepravil o 2,1 milionu tun zboží více.
„K dosažení konsolidovaného zisku významně přispěly i obchodní aktivity ČD Cargo v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku,“ poznamenal předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 500 lidí.