Kolotoč, kolem kterého se skoro dva roky neudálo nic jiného, než několik trestních oznámení, navíc se k tomu zapletla se svými argumentacemi i Škoda Transportation z Plzně, dále nástup konkurence atd. České dráhy nakonec ustupují od nákupu celkem 16 jednotek RailJet v opci od rakouských ÖBB. Důvod byl jeden, Deutsche Bahn dále jednají už jen s RegioJetem Radima Jančury.

Nedávno se ovšem objevila informace, že ČD jednají o nákupu celkem 8 souprav pro jižní větev z Prahy do Vídně, kterou Českým drahám posvětilo i ÖBB, kteří si tyto soupravy naopak mezi Prahou a Vídní přejí. ČD chtělo původně provozovat tyto soupravy na rameni Vídeň – Praha – Hamburk, jelikož Deutsche Bahn přistupují jen na jednání s firmou RegioJet, dráhy od nákupu celkem 16 souprav Viaggio Comfort ustupují, více v článku: Jednotky RailJet pro Česko jsou minulostí, nemáme na ně peníze, zní od šefa drah

Původní záměr, tedy provozovat tyto jednotky i do Hamburku, nejspíš drahám nevyjde. Nastává zde ale spekulace, zda se německé dráhy nechtějí přes menšího dopravce dostat snáze na náš trh, neboť se státními drahami by jim to šlo velmi špatně. Jsou to čistě jen spekulace, ostatně i nadále pokračují mediální masáže Radima Jančury do médií, které opravdu nenabírají žádného rozumného konce, více v článku: Mediální masáže RegioJetu Radima Jančury jsou tendenční a mnohdy lživé

Skutečným důvodem odstoupení od nákupu jednotek Viaggio byla potřeba drah, získat dostatečné finanční krytí pro nákup nových vozidel v připravovaných tendrech Ministerstva dopravy pro dálkovou dopravu. Dalším důvod bylo odmítnutí nasazení těchto jednotek německým dopravce pro rameno z Prahy do Hamburku. Pokud tedy skutečně Deutsche Bahn zvolí za partnera přepravce RegioJet, dráhy se nejspíš zaměří s jednotkami Viaggio na jižní větev do Vídně. Nyní se tedy projednává možnost pořízení celkem 5 kusů souprav Viaggio Comfort, které by jezdily ve dvouhodinovém taktu z Prahy do Vídně resp. až do Grazu.

Českým drahám by se tak otevřela možnost provozovat tyto kapacitní soupravy i v době, kdy se plánuje mnoho let trvající rekonstrukce dálnice D1 z Prahy do Brna, kdy by byl nárust cestujících v této relaci o to větší. Zde mají dráhy velký potenciál, a je jen na jejich úvaze jak toho chtějí a hodlají využít, protože cestování po D1 bude v následujících letech doslova peklem pro řidiče.

Doufejme tedy, že se jednotky Viaggio Comfort u nás přeci objeví, a že díky konkurenci se ČD stanou jasným hráčem v dopravě ve sféře nových vozidel pro drážní dopravu. Jistě bude zajímavé sledovat dalšího příchozího hráče, od prosince začne mezi Prahou a Ostravou jezdit Leo Express, který chce ostatně i na trať z Prahy do Brna. Uvidíme jak se s tím vypořádá menší RegioJet a majoritní dopravce České dráhy

Kam dál?

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments