České dráhy zaplatí za nové soupravy Railjet od společnosti Siemens zhruba o 400 milionů korun více, než původně plánovaly. Dopravce totiž mění částečně svoji objednávku: i když nakonec bude mít o jednu soupravu méně, nabídne v nich více sedaček. Od nákupu jednotek za pět miliard ale může ještě couvnout.
Podle mluvčího Radka Joklíka je důvodem změna konfigurace vlaků kvůli požadavkům německých drah Deutsche Bahn. S nimi ČD jednají o nasazení těchto vlaků mezi Prahou a Hamburkem. „Namísto sedmivozových souprav chtějí v každém vlaku osm vagonů,“ vysvětlil mluvčí Radek Joklík.
Podle nové dohody tak dráhy koupí osm osmivozových jednotek a sedm sedmivozových. V praxi to znamená o jeden vagon v celkové objednávce navíc. Podle šéfa českého zastoupení Siemens Mobility Jana Maje ale neznamená navýšení o 16 milionů eur (zhruba 400 milionů korun), že jeden vůz navíc bude stát tolik. „Jde o podstatné změny v interiéru i konstrukci vozu. „Úplně například z vlaku mizí Premium Class,“ vysvětlil Maj. Osmivozové soupravy mají jezdit do Německa, sedmivozové do Rakouska.
Dráhy vypustí nejluxusnější třídu
Nejvyšší a nejdražší třída ve vlaku jezdí u rakouských drah poloprázdná a ČD se ji rozhodly pro své potřeby neobjednat. Namísto toho ji nahradí dalším vagonem první třídy, což je požadavek německé strany. Podle Joklíka tak stoupne celkový počet sedaček ve všech soupravách z 6 752 míst na 7 355. Navíc bude mít každá jednotka v posledním voze víceúčelový oddíl až pro 10 jízdních kol a pro objemná zavazadla. „Tím se ještě zvýší ekonomická výhodnost projektu,“ tvrdí Joklík.
Předpokládaný grafický design, opět ze studia Najbrt
Dráhy mají se Siemensem uzavřenou smlouvu od loňského září, podpisu předcházelo zkoumání antimonopolního úřadu a silné protesty zejména Škody Transportation. Z nákupu se stalo i politické téma, kritici nákupu považují investici za zbytečný luxus. Například stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD) požaduje, aby dráhy doložily, zda bude nákup vlaků skutečně pro dráhy přínosem a vydělají na něm.
Podle původní smlouvy mají dráhy za jednotky zaplatit pět miliard korun. Dalších 50 až 100 milionů korun budou stát úpravy škodováckých lokomotiv 380, které mají jednotky táhnout. Škoda je ale stále nemá ještě schválené pro provoz, hotová není ani smlouva mezi Siemensem a Škodou. Podmínkou pro nákup vlaků je pro dráhy smlouva s Deutsche Bahn, ta zatím není podepsaná. Německý dopravce jedná o zajištění dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i se společností RegioJet. Dráhy přesto věří, že uspějí. Do konce března mohou nákup ještě zrušit.
Dráhy nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, které neodeberou nakonec tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily.
Zdroj: České dráhy