Největší dopravce v zemi České dráhy, chystají v dohlednu nalít do modernizace svých vagonů až 950 milionů korun. Flotila osobních vozů, které dopravce provozuje na mezinárodní i vnitrostátní dopravu, projde tedy skrze dvě vypsaná výběrová řízení omlazením. Do modernizací je zahrnuta téměř stovka vozů pro vlaky EuroCity a InterCity. České dráhy také ve spolupráci s Deutsche Bahn, chystají podstatně omladit vozy jezdící z Prahy do Hamburku.
SPACÍ VOZY ZAKOUPENÉ V DEVADESÁTÝCH LETECH OD FIRMY SIEMENS
A právě spolupráce s Deutsche Bahn (DB), vede dopravce k nutnosti omlazování vozidlového parku. Po nákupu lokomotiv, jsou ceny osobních vozů pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu jedny z nejnákladnějších položek. Dopravce naposledy nově vozy kupoval od společnosti Siemens. Kdy v druhé polovině devadesátých let odebral sérii spacích vozů s motivem měst UNESCO v České republice.
Omlazovací kůrou projde i celá série nakoupených vozů od ÖBB, kterých má dopravce celkem 71, a kde některé vozy nemají dokončené modernizace díky konkurznímu řízení zhotovitele. Vozy nakoupené z Rakouska mají stejného výrobce, jako spací vozy UNESCO. Modernizace tak zahrne i vozy druhé třídy určené pro mezinárodní dopravu na vlacích do Německa, Rakouska, Polska a Skandinávie.
MODERNIZACE VOZŮ FLOTILY MEZINÁRODNÍ DOPRAVY
Modernizovány budou i vozy restaurační, které budou vybaveny zcela novou kuchyňskou technologií, obdrží i přečalounění sedadel, případně dojde k výměně sedadel úplně. Desítky vozů obdrží nové obložení vnitřního interiéru, koberce, instalují se nové systémy WC a koupelen. Vozy budou mít i zcela nový informační systém a Wi-Fi – připojení k internetu.
Do vozů, ve kterých v současné době jsou staré klimatizační jednotky, nechá dopravce instalovat zařízení pro vytápění i chlazení vzduchu nové. Vozy které klimatizační jednotky nemají, budou nově všechny s tímto zařízením vybaveny.
Druhé výběrové řízení chce dopravce realizovat v modernizaci 22 vozů pro druhou třídu, tedy vozy řady Bmz registrovaných stále v Rakousku, odkud je České dráhy mají zakoupené. Vozy obdrží nové technické označení Bmpz, tedy velkoprostorové vozy druhé třídy, a vozy Bbdmpz, vozy multifunkčního uspořádání velkoprostorového vozu druhé třídy, včetně bezbariérového vybavení WC pro vozíčkáře
České dráhy tak nadále upevňují spolupráci s Deutsche Bahn, která po sérii nespolehlivosti s dopravcem RegioJet Radima Jančury, z další spolupráce vycouvala. „Chceme spolehlivého a zcela bezproblémového dopravce, vyjádřil v polovině roku 2013 mluvčí DB pro oblast Berlína a Brandenburgu Burkhard Ahlert.“