BRNO | Veřejná data placená daňovými poplatníky vlastně tak veřejná ani moc nebyla. Firma Chaps si během let vytvořila doslova monopol. Krajský soud v Brně vynesl první a doslova i průlomový rozsudek ve sporu Seznam.cz versus Chaps. Chaps ovládá data všech tuzemských jízdních řádů, soud dal za pravdu internetovému portálu Seznam.cz a tak se pomalu stahují mračna nad kšefty se kterými operuje Chaps, a které si platíme vlastně my všichni.

Chaps versus lid jako služba neveřejná

S informací jako první přišel portál E15.cz a Seznam.cz. Soud totiž konstatoval, že Chaps je jako subjekt povinný veřejné jízdní řády zveřejnit dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Doposud tak ale nečinil, na celostátních jízdních řádech si Chaps vybudoval doslova výnosný byznis. Nedotknutelnost firmy Chaps vychází z politické reprezentace předchozích vlád, kdy vlastně veřejná data byla svěřená soukromému subjektu který v tomto směru vytvářel podnikatelský záměr. Jasně se tak ukazuje, jaké zákony v této zemi vytvářejí lidé, kteří mnohdy nejsou schopni předpovídat pozdější komplikace.

To by v budoucnu mohlo rozbít zaběhnutý a několik let trvající monopol. Data z celostátního informačního systému o jízdních řádech totiž doposud stále ovládá právě společnost Chaps, jež v roce 2001 popsala smlouvu s ministerstvem dopravy. To tento krok obhájilo tím, že nebude muset vynakládat žádné prostředky na provoz služby, což mělo být pro stát výhodné.

Kšeft za peníze daňových poplatníků

Stát skutečně nic platit nemusí, Chaps ale projekt pojal po svém a i když by měl, veřejná data ve strojově čitelném formátu nezveřejňuje a staví si nad nimi vlastní byznys. Při častých apelacích kritiků na tyto praktiky se firma odvolávala na to, že není oním povinným subjektem, který musí data zpřístupňovat. Soud nyní tuto obhajobu odmítnul. Zároveň ale Chapsu přímo nenařídil, aby tolik žádané informace zveřejnil. Seznam nyní bude muset podat novou žádost a vzhledem k tomu, že Chaps nyní díky soudnímu posvěcení zákon o svobodných informacích musí respektovat, měl by žádosti zdejší internetové jedničky vyhovět.

Chaps během let zkoušel různé triky. Některá data například zveřejňoval, ale ne ve strojově čitelném formátu a často měnil jejich strukturu tak, aby nebylo možné třeba napsat automatický skript pro jejich dolování. Firma si zároveň vyvinula proprietární systém a databázi, které považuje za vlastní know-how.

Velkým zákazníkem je i Mafra

Podstatnou návštěvnost internetového portálu iDNES.cz tvoří především vyhledávač spojení všech jízdních řádů. Mafra do sporu mezi Seznamem a Chapsem záměrně nevstupuje. Její statistiky návštěvnosti jsou pro prodej reklamy velice důležité. iDNES se nejspíš obává, že v případě dalšího uvolňování veřejných jízdních řádů pro další internetové platformy, dojde k odklonu tisíců potencionálních návštěvníků „červeného“ portálu. I proto je tento portál spíše neutrální.

Nově tak budou moci vznikat právě další platformy s vyhledáváním spojení. Portálu iDNES tak v dohledné době nejspíš přibude řada konkurenčních portálů které mohou být ve svých schopnostech horší, ale také případně zcela lepší než zaběhnutý jízdní řád na iDNES.cz.

Chaps kšeftuje s veřejnými jízdními řády již od roku 2001. Stát má v tomto případě čisté ruce. Pokud by se mělo v této kauze zajít až do kořenů vzniku smlouvy z uvedeného roku, ptát by se měl soud především politiků, kteří za smlouvou mezi Chapsem a státem jsou podepsáni.

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments