Další kauza kolem mediálních kotrmelců Radima Jančury, začala tento týden plnit stránky médií předně i díky tomu, že v nich majitel žlutých vlaků obviňuje všechny okolo – nikoliv sám sebe. K celé záležitosti se vyjádřil ve středu i Andrej Danko, kterého Jančura začal obviňovat poté, co měl vyslovit něco o nutném odchodu RegioJetu ze Slovenska. Jančura chce minimálně díky perfektně zpracovanému marketingu, vyvolat diskuzi o to, jak stát je ten špatný, a on je mučedník.
Mediální mág a fabulátor
Danko platí na Slovensku za jednoho z nejoblíbenějších politiků, proto není jednoznačně v jeho zájmu pana Jančuru jakkoliv poškozovat – zaznělo v prohlášení jeho mateřské strany SNS. V rozhovoru pro slovenskou mutaci Hospodářských novin Jančura mj. uvedl, že Danko ovlivňuje celý aparát Ministerstva dopravy, a že současný ministr Arpád Ersék je pouze figura v pozadí – pozn. redakce. Tato obvinění jsou natolik závažná, že sám Danko zvažuje právní kroky pro pomluvu a křivé obvinění.
Mediální přestřelka tak začala plnit téměř všechna média na Slovensku. Jančura z ní ale záměrně těží aby strhnul pozornost jak médií, předně ale tolik potřebnou pozornost a diskuzi cestující veřejnosti. Slováci jsou z Radima Jančury za poslední měsíce ale značně unaveni, což korespondují i četné diskuze pod články slovenských serverů.
Danko dále na taková obvinění nebude reagovat, a vše po poradě s právníky, hodlá řešit v následujících dnech. Podle jeho slov, RegioJet podnikání na Slovensku nezvládá, a ze svého neúspěšného podnikatelského konceptu vlaků Bratislava – Košice, obviňuje stát i vládu. Nutno zde podotknout, že znovuobnovené IC vlaky ZSSK, nevstupovali na trasu pro boj se žlutými vlaky. Jančurovi je trnem v oku především jízdné zdarma pro žáky a pracující. I proto od února své vlaky stáhne, a ZSSK už adekvátně reagovala.
Andrej Danko pak na další dotazy odpověděl tak, že by si přál, aby jakákoliv zahraniční firma měla stejné podmínky ke svému působení, jako má v současné době nastaveny právě RegioJet Radima Jančury. V minulém roce tak podnikatel z Brna obviňoval slovenské politiky a hejtmany samosprávných krajů z klientelismu, nicméně sám Radim Jančura onen klientelismus dotáhl k dokonalosti – sám jej vyžaduje. Danko tak požadavky Jančury označil za nepřístupné, aby jeden podnikatel požadoval ovlivnění podmínek na železnici vůči svému podnikání.
Hledání viníka a touha po dotacích
Danko pak ještě v tiskovém prohlášení upozorňuje na fakt, že pokud skutečně firma své podnikání v našem státě nezvládá, tak může odejít. Vše ostatní co Jančura předvedl v rozhovoru HNtv, jsou fabulace a překrucování původního stanoviska Andreje Danka. Radim Jančura si tak našel další sérii viníků svého ne-úspěšného podnikání na Slovensku. Ještě v roce 2015 pak v České republice vyhrožoval, že přesune své firmy právě k našim sousedům. Dnes je viníkem neúspěchu stát, vláda, Robert Fico, Andrej Danko, hejtmani, ZSSK. a mimo ministra, celý resort ministra dopravy.
Celé prohlášení Andreje Danka nicméně koresponduje s faktem, že RegioJet na Slovensku dostal plnou podporu státu, předně pak Ministerstva dopravy. Firma si také vybrala nejvýnosnější trasu, která je v ziskovosti jedna z nejvýdělečnějších v zemi. Jančura už tak osobní zájem o veřejné peníze, které tečou dopravcům, nemusí skutečně nikterak tajit. Přitom otřepané fráze, že dokáže se svými vlaky jezdit bez dotací, už firma stáhla ze všech firemních letáků, i z firemního časopisu Žlutý.
Přitom rozjezd jeho vlaků bez dotací v Česku, bylo klíčovým bodem řady mediálních kampaní, a perfektně zpracovaného marketingu. Dnes už jsou ale pravidla nastaveny jinak, a sám Jančura si toho je dobře vědom. Danko se tedy vyjádřil pouze tak, že Slovensko takové podnikatele nepotřebuje, kteří bojují na billboardech v nemístném napadání politické reprezentace, které ještě obviní z klientelismu, a sám tyto praktiky pak ze strany státu vyžaduje – pozn. redakce.
Autoři: Petr Mikyska, Jan Jirásek, David Mejstřík